'Nederlander koopt wat hij al kent'

De KunstRai geldt nog steeds als het overzicht van hedendaagse kunst in de galeries. Nederlandse kunst te koop bij Nederlandse galeries van veelal Nederlandse kunstenaars. Hoewel de KunstRai graag buitenlandse standhouders wil trekken, lijkt internationale belangstelling bij gebrek aan een koopkrachtig publiek achterwege te blijven.

Als markthandelaren wachten de kunsthandelaren de opening van de zestiende KunstRai af. Kooplui gestoken in pakken met dikke krijtstreep en lange wikkelrokken. De champagne staat op de glazen tafels, schaaltjes met borrelnoten zijn nog tot de rand gevuld en dienbladen met wijn en jus d'orange schuiven door de rechte gangen.

Smetteloos witte wandjes vormen de muren van de 160 galeries die vertegenwoordigd zijn. Als het wit onderbroken wordt is het veelal door de rijk aanwezige schilderijen. Nummertjes en herkomst staan op de kleine witte plaatjes rechtsonder. De prijs is te vinden op lijsten die op de glazen tafel liggen. Naast schilderijen wordt het aanbod gevormd door keramiek, installaties, foto's, glaskunst.

In de hoge hal staat naast een video-installatie bij de Amsterdamse galerie Akinci staat Leylâ Akinci. In haar stand zijn werken van Duitse, Engelse en Nederlandse kunstenaars geëxposeerd. ,,Er zijn dit jaar helaas weer weing buitenlandse galeriehouders. Ook de buitenlandse kunstenaars zijn weer dun gezaaid.'' Van de 160 exposanten zijn er vijftien afkomstig uit het buitenland (Duitsland, België, Italië, Slowakije, Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk).

Akinci: ,,Ik zou graag zien dat de beurs weer internationaler zou worden. Meer lef, meer allure. Dat is wel ooit zo geweest, maar die aandacht konden we niet vasthouden.'' Akinci doelt op de jaren dat de beurs nog met gastlanden werkte. ,,Misschien zijn buitenlandse kunstenaars te duur,'' peinst de galeriehoudster van Turkse komaf, ,,of houden de Nederlanders gewoon meer van Nederlandse kunst.''

Directeur Erik Hermida vertelt in zijn tijdelijke kantoor over de twijfel die er ook bij de leiding bestaat over het karakter van de KunstRai. ,,We zijn met de verenigde galeriehouders bezig een visie op te zetten. Bezoekers komen veelal uit Amsterdam en omstreken. Het internationale bezoek is gering, maar dat hangt ook samen met het aanbod. Als we meer buitenlandse galeries zouden hebben dan zou het hier net als op de Tefaf in Maastricht kunnen worden. Heel Schiphol zou dan volstaan met privé-jets.''

Een breed aanbod van de Nederlandse galeriekunst of het aanbod van over de grenzen trekken? De buitenlandse galeriehouders die aanwezig zijn, blijken veelal reeds Hollandse contacten te hebben. De eigenaar van de Slowaakse galerie Nova woont in Nederland, galerie Maisenbacher uit Duitsland exposeert met een Nederlandse kunstenares en met werk van een Duitse, die aan de Rietveldacademie studeerde. Voor slechts enkelen is de Nederlandse kunstmarkt een sprong in het diepe. De Oostenrijkse kunsthandelaar Danner-Eidlhuber zegt dat het voor hem een experiment is: ,,Ik weet niet of ons werk hier zal verkopen. Elke beurs heeft zijn eigen publiek. We willen het hier gewoon proberen.''

,,De multiculturaliteit van Nederland is nog niet tot de kunstwereld doorgedrongen'', meent galeriehoudster Akinci. ,,Nederlanders lijken, als ze kunst kopen, vaker te kiezen voor iets wat ze al kennen. Het is een moeilijk te doorbreken ketting. De taal van een schilderij, een foto is universeel, maar de naam of herkomst is blijkbaar toch belangrijk. Het aanbod zal niet van over de grenzen komen zolang er weinig belangstelling voor bestaat.''

De West Art of Now Award is dit jaar gewonnen door Helen Frik voor haar beeld 'Twee figuren onder een boom'. Haar werk werd ingezonden door galerie Metis uit Amsterdam. Aan de prijs is een bedrag van 15000 gulden verbonden. Het is de derde maal dat de prijs werd uitgereikt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden