Nederlander kan niet meer zonder internet

null Beeld

Het merendeel van de Nederlanders wil de toegang tot het internet geen maand meer missen. En met stelt het liever een maand zonder krant dan zonder sociale media als Hyves.

Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van de afgelopen week onder gemiddeld 73.000 respondenten. Ook op de arbeidsmarkt eist internet een hoofdrol op. Twee derde zoekt vooral via internet naar een nieuwe baan. En de sollicitatie gaat het liefst per e-mail.

Dat internet snel aan belang wint, was al duidelijk. Tot voor kort gold echter de tv nog als het belangrijkste medium, en die is nu dus naar een tweede plaats verdrongen.

Van de ondervraagden wil 50 procent internet 'absoluut niet' een maand lang missen, terwijl slechts 30 procent dat van de tv zegt. Sociale media zijn voor 24 procent onmisbaar en bij kranten is dit 22 procent. Er was ook een keuze om in ruil voor meer dan 200 euro een maand lang van het gebruik van de vier media af te zien. Daar is zo'n 20 procent van de web- en tv-volgers mee over de streep te halen.

Al eerder werd uit onderzoek in de VS duidelijk dat websurfers en krantenlezers een dubbelzinnige houding hebben tegenover de media. Zo is inmiddels meer dan 82 procent van de Amerikanen geregeld online en van die 82 procent zegt iets meer dan de helft (56 procent) dat kranten nog een belangrijke bron van informatie zijn, terwijl 78 procent dat van het web zegt en 68 procent de tv een belangrijke informatiebron noemt.
Tegelijkertijd echter zegt 61 procent van de webgebruikers dat van de informatie op het web slechts de helft of minder betrouwbaar is. En één op de zeven websurfers meent zelfs dat niets tot bijna niets van de online informatie betrouwbaar is.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden