Nederland overspoeld met duizenden folders

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Meer dan duizend stukken ongeadresseerd reclamedrukwerk - ongeveer 24 kilo papier - vielen afgelopen jaar in de brievenbus van een gemiddeld Nederlands huishouden. Dat waren bijna honderd folders en ongerichte brieven meer dan in 1994. Het bedrijfsleven stuurde 6,5 miljard stukken rond, ter waarde van maar liefst 880 miljoen gulden.

Steeds meer bedrijven, vooral in de detailhandel, prijzen hun waar aan via ongeadresseerd reclamedrukwerk. Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van vak-organisatie DMSA, de Nederlandse associatie van direct marketing. Bedrijven weten steeds beter wie voor welke folder in aanmerking komt. De oplages van de verzendingen worden daardoor kleiner, maar de frequentie waarin ze worden gestuurd stijgt. Door de hoge papierprijs waren de bedrijven 16,6 procent meer geld kwijt voor hun reclamedrukwerk dan in 1994, terwijl 'maar' 9,5 procent meer folders werden gestuurd.

Ook de hoeveelheid geadresseerd reclamemateriaal, de zogenoemde direct mail, nam vorig jaar toe. Het aantal stukken steeg met 3,2 procent tot 1,2 miljard, ofwel 182 per huishouden. Met die reclame was 2,6 miljard gulden gemoeid.

Op 7 procent van alle Nederlandse brievenbussen zit inmiddels een NEE/JA-sticker. NEE: geen ongeadresseerd reclamedrukwerk in deze bus. JA: een stadsblad vinden we wel leuk. De stickers bestaan ook in een NEE/NEE-variant. In gemeenten waar de stickers huis aan huis zijn verspreid is zelfs tussen de 20 en 30 procent van de brievenbussen voorzien van een klever. Consumenten die ondanks de brievenbussticker bestookt worden met reclamfolders, kunnen terecht bij de Reclame Code Commissie.

De sticker biedt geen oplossing voor geadresseerd reclamedrukwerk. Daarvoor moet een briefje worden geschreven naar Dmin, antwoordnummer 666 in Amsterdam.

De groei van de branche wordt echter niet of nauwelijks afgeremd door consumenten die aangeven geen zin te hebben in reclamedrukwerk. Sterker nog: DMSA zegt gelukkig te zijn met consumenten die drukwerk en direct mail weigeren, aangezien de reclamecampagnes dan beter gericht kunnen zijn.

Financiële instellingen maken het meest gebruik van direct mail: 23 procent van het totaal aan tal zendingen. Postorderbedrijven komen met 15 procent op de tweede plaats, gevolgd door de charitatieve instellingen en de horeca die ieder 10 tot 12 procent voor hun rekening nemen.

Nederland telt circa 6,5 miljoen huishoudens. Dat betekent dat het bedrijfsleven en de charitatieve instellingen vorig jaar per huishouden 535 gulden hebben besteed aan direct mail en ongeadresseerd reclamedrukwerk. Een stad als Amsterdam is jaarlijks goed voor zo'n 7000 ton reclamedrukwerk, heeft de vereniging Milieudefensie vorig jaar berekend. Voor dat papier zijn meer dan 100 000 bomen nodig. Ofwel een bos zo groot als het Nationaal Park De Hoge Veluwe. Bovendien komen de kosten van inzameling en verwerking van het 'oud papier' volgens Milieudefensie voor rekening van de burger. Via de reinigingsrechten betaalt een huishouden jaarlijks tussen de 10 en 20 gulden om weer van de folders af te komen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden