Nederland en Finland kern Sanoma

Mediabedrijf krimpt verder in. Belgische tak komt onder Nederlandse regie. Russische tijdschriften worden verkocht.

Mediabedrijf Sanoma - ooit hard op weg de Finse equivalent van Murdoch te worden - gaat verder inkrimpen. Zo worden de Nederlandse en Belgische tijdschriftendivisies samengevoegd. De besparing moet komen uit het ineenschuiven van de ondersteunende afdelingen, zoals financiën.

De Finnen marcheerden zo'n vijftien jaar geleden Nederland binnen en namen Nederlands grootste tijdschriftuitgeverij VNU over. Het bedrijf bezit onder meer Libelle, Donald Duck, Linda, Nu.nl en is mede-eigenaar van SBS (Net5, SBS6 en Veronica).

Een Sanomawoordvoerder benadrukt dat de redacties gescheiden blijven. "Er bestaan Nederlandse en Vlaamse versies van Libelle en Flair, die zijn totaal verschillend, met een eigen toon en een eigen doelgroep. Dat houden we zo", zegt de woordvoerder. De Nederlandse topman Peter de Mönnink wordt ook de baas over Sanoma België. De komende tijd worden de plannen uitgewerkt. Of er banen verdwijnen, is nog niet bekend.

Sanoma overspeelde zijn hand toen het mediaconcern het tv-bedrijf SBS kocht samen met producent Endemol. Een enorme investering die niet genoeg oplevert, zo blijkt. Daarbij dalen de inkomsten uit tijdschriften ieder jaar fors.

Eind oktober vorig jaar kondigde Sanoma een grote ontslagronde aan voor de Nederlandse tijdschriften: in totaal 500 banen moeten verdwijnen, dat komt neer op één op de drie medewerkers. Redacties moeten meer samenwerken en meer freelancers gebruiken.

Daarnaast wil Sanoma veel van zijn tijdschriften kwijt. Onder meer Vorsten, Kijk, FietsActief, Panaroma, Playboy en Nieuwe Revu zijn dit jaar al verkocht.

"Sanoma wil zich concentreren op Nederland en Finland, de landen waar we meerdere soorten media bezitten. We geloven namelijk in multimediaal: dus én print, én tv én online", zegt de woordvoerder.

Het Belgische portfolio bestaat alleen uit tijdschriften en past daarom niet in die strategie. "Dat betekent echter niet dat we prachtige titels zoals de Belgische Humo of Libelle zomaar weggeven: we hebben gezocht naar een goede koper en niet gevonden. Vandaar dat we nu gaan samenvoegen."

Ook gisteren werd bekend dat Sanoma zijn aandeel in het Russische Fashion Press (onder meer uitgever van de Russischtalige Cosmopolitan en Esquire) verkoopt aan het Amerikaanse Hearst. "Ook hier geldt: prachtige titels. We doen ze alleen van de hand omdat we een goede deal konden sluiten. Ook in Rusland hebben we alleen maar tijdschriften. Dat past niet in onze multimediale aanpak." Sanoma zat voor 50 procent in Fashion Press en moet 10 miljoen euro afboeken. De Russische Cosmopolitan is een van de titels in Rusland die ooit zijn opgezet door de Nederlandse ondernemer Derk Sauer.

'Poetin wil af van kritische krant'

Wil de Russische president Poetin van buitenlandse media af? De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal vermoedt zoiets. Aanleiding is een wet die deze week is aangenomen: buitenlandse bedrijven mogen voortaan niet meer dan 20 procent aandeel hebben in Russische bedrijven.

The Wall Street Journal denkt dat de maatregel vooral bedoeld is om zijn Russische evenknie Vedomosti aan te pakken. Deze Russischtalige zakenkrant is eigendom van The Wall Street Journal, The Financial Times en Sanoma. Het is een van de weinige media waar Poetin geen vat op heeft, stelt de krant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden