Nederland eet minder patat, maar meer ijsjes

We eten minder patat, maar meer ijsjes.Beeld anp

Gaan we gezonder uit eten en drinken? Omzetcijfers geven een diffuus beeld. De inkomsten van snackbar en kroeg dalen, maar fastfoodketens doen het nog prima, blijkt uit het jaarlijks onderzoek van Food Service Institute Nederland (FSIN). De brancheorganisatie baseert haar gegevens op cijfers van groothandels die opgeven aan wie zij wat leveren.

Opmerkelijk is de groei van ijswinkels, misschien wel ambachtelijk maar toch niet gezond te noemen. "Daar zijn er de afgelopen jaren zo'n 40 procent van bij gekomen. Een ijsje halen is een goedkoop uitje geworden. Het ijsseizoen loopt ook langer, van het vroege voorjaar tot ver in het najaar", zegt Jan Willem Grievink van FSIN.

Bewust eten
Eten is onderdeel van de levensstijl, "Iedereen is er bewust mee bezig. Daarom is het ook zo slim dat McDonald's in Nederland jaren geleden salades is gaan verkopen. Ik weet zeker dat als je het aan de financiële man zou vragen hij zou zeggen: gooi die er maar uit. Zo weinig worden salades besteld. Maar alleen het simpele feit dat het op het menu staat, trekt klanten."

Succesvol zijn de ondernemers die vernieuwen. De luxere snackbar, met meer variatie, doet het over het algemeen beter, weet Grievink. Zo is ook het restaurant van Ikea enorm in trek. "Dat heeft zijn goedkope imago van zich afgeschud en heeft nu een lounge-achtige uitstraling. Dat het nog steeds heel betaalbaar is, helpt natuurlijk ook ja."

Het jaarlijkse onderzoek van het FSIN bevestigt cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek dat het na zes jaar getob eindelijk weer ietsje beter gaat met de omzet van hotels, restaurants en cafés. Over de hele linie is de omzet van de branche het afgelopen jaar een paar procent gegroeid. Dat beeld bevestigen verschillende onderzoeken die gisteren gepresenteerd werden naar aanleiding van de start van de Horecava, de vakbeurs in de Amsterdamse Rai. Grievink, die de hele dag aanwezig was in de Rai, bespeurt onder ondernemers weer wat optimisme.

Zieltogend
Voor veel cafés heeft de crisis te lang geduurd: zo'n 500 zieltogende kroegen moesten in 2014 de deuren definitief sluiten, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Datlinq. Grievink: "Dat veel cafés te maken hebben met een dalende omzet houdt verband met sociale media: mensen vertellen elkaar waar je moet zijn en waar niet. Zo kan een café van de ene dag op de andere heel hip zijn, of compleet leeg lopen."

Opvallende verbetering is er ook in de hotelbranche. Dat wordt aangejaagd door het groeiend hotelbezoek in Amsterdam. "Naast gewone overnachtingen, bieden hotels ook vaak arrangementen aan. Dus theaterbezoek plus overnachting. Dat slaat aan." Eén onmiskenbaar lichtpuntje qua gezondheid is er wel: een belangrijke reden dat de winkels in benzinestations minder goed boeren, is de dalende verkoop van sigaretten.


Beeld Trouw Carto
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden