NedCar is gered maar blijft kwetsbaar

Autofabriek gaat in 2014 Mini's bouwen 'VDL moet met meer klanten in zee gaan'

JORIS BELGERS

BMW gaat bij NedCar meer auto's bouwen dan er de afgelopen jaren in Limburg van de band afrolden. De nieuwe NedCar-eigenaar Wim van der Leegte is dan ook verheugd: "Aantallen mag ik niet noemen, maar NedCar gaat weer groeien."

Nu de handtekeningen op papier staan is de autofabriek NedCar bij Born definitief gered. De Eindhovense VDL Groep liet gisterochtend weten dat de contracten met de Japanse eigenaar Mitsubishi zijn ondertekend, waarmee de 1500 werknemers eindelijk weten waar ze aan toe zijn. Met BMW is overeengekomen dat er in elk geval tot 2022 Mini's in de Limburgse autofabriek worden geproduceerd.

In februari dit jaar maakte Mitsubishi bekend per december de fabriek te willen afstoten. Het was het begin van maandenlange onzekerheid voor het personeel van NedCar, een van de grootste werkgevers in de provincie Zuid-Limburg. Nu is de deal rond: de nieuwe eigenaar VDL Groep investeert vijftig miljoen euro. Onder de naam VDL NedCar zal de fabriek in opdracht van derden auto's produceren. De eerste klant is het Duitse BMW dat zocht naar versterking voor zijn Mini-fabrieken in Engeland.

De dag na de aankondiging van Mitsubishi had Wim van der Leegte al sms-contact met de NedCar-directeur Joost Govaarts. De maand erop gingen de twee gezamenlijk langs op het BMW-hoofdkantoor in München. Toch duurde het nog even voordat er duidelijkheid kwam. Volgens Van der Leegte omdat er "een meter aan contracten" moest worden opgesteld. Onder andere voor alle werknemers, voor wie de vakbonden baangarantie en inkomensbehoud eisten - ook in de anderhalf jaar dat de fabriek dichtgaat terwijl de productielijnen worden omgebouwd.

Een deel van het personeel wordt tijdelijk elders binnen VDL aan het werk gezet, een deel van het personeel zal helpen tijdens de herinrichting van de fabriek. Ook zal een deel met behoud van salaris thuis komen te zitten. Medio 2014 kan iedereen weer aan het werk. Dan moet de eerste Mini het fabrieksterrein verlaten.

Wat begon als een nachtmerrie, is uitgekomen op een droomscenario, zegt FNV-onderhandelaar Henk van Rees verheugd. "We hebben alles uit de kast gehaald, overal gelobbyd en ons suf overlegd." De vakbonden hebben samen met de directie en de overheid lang gezocht naar een oplossing. Minister Verhagen (economische zaken) liet gisteren weten het als het begin van een nieuwe toekomst voor de autofabriek te beschouwen.

Tussen alle vreugdevolle geluiden laat vakbond de Unie ook een waarschuwing horen. De positie van NedCar blijft volgens de Unie kwetsbaar zolang VDL maar met één klant in zee gaat. De Unie roept VDL op naast BMW ook naar meerdere opdrachtgevers te zoeken, zoals er in het verleden naast Mitsubishi's ook Volvo's en Smarts werden geproduceerd.

Wim van der Leegte zegt al gesprekken met Jaguar en Landrover te voeren. VDL heeft onder andere in Engeland fabrieken voor Landrover ingericht, en produceert onderdelen voor Ford en Volvo. "We hebben uitstekende contacten die we voor de toekomst van NedCar kunnen gebruiken", aldus Van der Leegte.

Autobouwers worden even zwerfvuilopruimers
Een deel van het NedCar-personeel komt totdat de fabriek midden 2014 weer opengaat thuis te zitten. Hun WW-uitkering wordt door VDL, de nieuwe eigenaar van Nedcar, wordt aangevuld tot honderd procent van het salaris. Thuis, maar niet werkloos: de gemeente Sittard-Geleen zei gisteren het personeel 'werkfit' te willen houden. Onder meer door vrijwilligerswerk: zo kunnen de werknemers aan de slag met het opruimen van zwerfvuil en het bestrijden van gladheid. Wethouder Pieter Meekels verwacht dat op deze manier zo'n 250 werknemers niet bang hoeven te zijn uit hun arbeidsritme te raken. Kosten van het project worden geschat op anderhalf miljoen euro, waarvan de helft voor rekening komt van de gemeente.

Van DAF tot BMW
1967: Van Doorne's Aanhangwa-genfabriek (DAF) opent de fabriek nabij het Limburgse Born.

1975: Overname door Volvo.

1991: Samenwerking Volvo met Mitsubishi en overheid om twee merken in één fabriek te laten bouwen: naam fabriek verandert in NedCar BV.

2001: Overname door Mitsubishi, dat Colts en Outlanders gaat bouwen.

2004: Laatste Volvo rijdt van de assemblageband.

2004 - 2006: NedCar maakt voor DaimlerChrysler de Smart ForFour.

December 2010: Mitsubishi zegt dat de opvolger van de Colt niet in Born zal worden gebouwd. Onbekend blijft welke auto dan wel.

December 2011: Personeel NedCar legt werk neer omdat eige-naar Mitsubishi geen duidelijkheid geeft over toekomst van de fabriek.

Februari 2012: Mitsubishi maakt bekend per december de produc-tie van de Colt en de Outlander stop te zetten, en de fabriek te willen sluiten.

Maart 2012: Een onbekend Zwit-sers bedrijf zou NedCar willen overnemen, Nissan toont interes-se. Ook zoemt de naam van BMW rond - allen ontkennen.

April 2012: Vakbonden eisen voor de zomervakantie duidelijkheid over toekomst NedCar.

April 2012: Familiebedrijf VDL Groep bevestigt overnamege-sprekken.

Juni 2012: Naam BMW duikt weer op, maar de Duitse autobouwer ontkent. VDL geeft aan bedenk-tijd nodig te hebben.

Juli 2012: BMW bevestigt Mini's te zullen produceren in de fabriek bij Born die door VDL zal worden overgenomen.

Oktober 2012: Definitief akkoord: contracten getekend.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden