NBA-wereld ligt aan de voeten van LeBron James

(Trouw) Beeld
(Trouw)

De International Rock & Roll Hall of Fame in Cleveland heeft per jaar een omzet van 100 miljoen dollar. Ongekend in een tijd van crisis, maar muziekliefhebbers uit de hele wereld, trekken naar Ohio om er hun passie in tentoonstellingsvorm te zien en te beleven. Cleveland en dit instituut zijn één, zegt men.

Maar Cleveland is ook één met LeBron James, basketballer van de Cleveland Cavaliers. De Cavs draaien met LeBron een omzet van 150 miljoen dollar. Iedere thuiswedstrijd van de Cavs levert 2.7 miljoen dollar op; nergens in de toch al rijke NBA gebeurt dat.

Diezelfde LeBron James, de ster die nog nooit een NBA-titel won, staat op het punt aan te kondigen welke zijn nieuwe club wordt omdat zijn contract bij de Cavs afloopt en hij vrij is te tekenen bij de hoogst of in ieder geval best biedende club.

Als kanshebbers worden genoemd: Chicago, Miami, New York enCleveland. Ja, de kans dat hij blijft is ook aanwezig, menen insiders die denken te weten dat het salaris dat de Cavs hem bieden zo onwaarschijnlijk hoog is dat LeBron dat niet kan laten liggen.

Hoe hoog? Omdat de NBA-salarissen zich niets van welke crisis dan ook aantrekken en de steenrijke eigenaren van de diverse clubs zich helemaal niets aantrekken van een salarisplafond is een topspeler al snel 20 miljoen per seizoen waard.

James is meer waard weet iedereen, maar diezelfde markt probeert uit te vissen hoeveel ’meer’ is. Is het 30 miljoen, 50 miljoen? Insiders zeggen dat de marktwaarde van LeBron eerder naar de 100 miljoen zal gaan; zoveel spin-off heeft de speler. Zoveel meer extra’s kunnen zijn nieuwe (of oude) club en zijn sponsoren aan hem verdienen.

En James zelf? Zijn management heeft bekend gemaakt dat hij vandaag zal onthullen waar hij heengaat. Dat gebeurt tijdens een speciale en ingelaste uitzending van een uur op ESPN. Ja, een vondst van jewelste.

De marketeers rond de superspeler hebben, samen met de graag toehappende televisiemaatschappij, een programma bedacht waar de spanning wordt opgevoerd, waar filmpjes, interviews en gesprekken met andere toppers vertoond worden en waar coöperatief Amerika in kan adverteren.

De advertentietarieven schieten door het plafond, maar James en zijn mensen hebben daar een idee bij neergelegd: de reclamegelden gaan naar een goed doel: de Boys and Girls Clubs of America.

Organisaties die sociaal gezien aan de onderkant van de maatschappij levende jonge kinderen een sprankje licht in hun leven geven. En valt alle protserigheid en hebzucht niet weg als een mens deze vorm van goeddoen voor de mensheid toont?

LeBron is sinds kort ook de Twittermarkt binnen getreden. Binnen een dag had hij 187.000 tweetvolgers. Zijn eerste boodschap? ’Hi, the real King is now in the house’.

Terwijl ons sportleven oranje gekleurd is en wij richting Johannesburg kijken en denken, ligt de niet voetballende wereld aan de voeten van LeBron James en diens leger aan marketeers, makelaars, assistenten, businessvertegenwoordigers en ideeënmakers.

Het gaat, vandaag, op de Amerikaanse (sport)televisie om geld, om heel groot geld. De NBA schudt op zijn grondvesten en een handvol sponsoren schudt mee. Het publiek kijkt toe, geniet enbetaalt de rekening. Het verhaal gaat dat Nike shirtjes met LeBrons naam en afbeelding plus het logo van zijn nieuw ploeg binnen een uur na de uitzending op de markt heeft.

Het online aanschaffen kan al meteen beginnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden