NBA-ster James spil in eerste Chinese investering in VS

Sinds halverwege de jaren tachtig heeft de professionele Amerikaanse basketballeague NBA een steeds lucratiever afzetgebied in China. Nu is er het eerste teken dat de Chinezen de omgekeerde weg hebben gevonden.

Een groep Chinese investeerders tekende deze week een overeenkomst met de Cleveland Cavaliers waarmee zij een aandeel van vijftien procent in de club verwierven. Als het bestuur van de NBA het contract goedkeurt, is de groep na eigenaar Dan Gilbert de grootste aandeelhouder.

In het basketbalgekke China (circa 300 miljoen beoefenaars!) is de deal met gejuich ontvangen. De fans hopen nu dat hun eigen ster Yao Ming de overstap zal maken van de Houston Rockets naar de Cavaliers, waar hij dan verenigd zou worden met de grootste NBA-ster, LeBron James. Ook James is razend populair bij de Chinezen, die massaal zijn wedstrijden op televisie volgen. James en Ming speelden vorig jaar tijdens de Olympische Spelen samen in een televisiecommercial van Coca-Cola.

Het is de eerste grote slag van Chinese investeerders in een vooraanstaande Amerikaanse sportonderneming. Andersom opereert de NBA al meer dan drie decennia in China. In 1985 werd het eerste contact gelegd met een uitnodiging aan het Chinese basketbalteam. In 1992 waren de eerste vijf NBA-kantoren in China geopend.

De onderneming in Azië kreeg een enorme boost toen Yao Ming in 2002 in Houston kwam spelen. Sinds die tijd is Ming een van China’s meest aansprekende sportsterren. Het commerciële succes van basketbal is zo groot dat vorig jaar, met de Olympische Spelen als wind in de rug, NBA China werd opgericht.

Dat Ming voor de Cavaliers gaat spelen, wordt in de VS onwaarschijnlijk geacht. De deal van en met de Chinezen beoogt een heel ander commercieel doel: het behouden van James voor de club.

James is hét bewijs dat kansarm niet kansloos betekent. Hij werd geboren uit een zestienjarige moeder en een onbekende vader in een achterstandswijk in Akron, Ohio. Via een pleeggezin en dankzij zijn basketbaltalent schopte hij het tot een miljonair die zich met zijn kapitaal grootmoedig inzet voor liefdadigheid. En hij haalde met zijn uitstraling de NBA uit een recessie.

De grootste wens van de pas 24-jarige James, die in de zomer van 2010 vrij is om een andere club te kiezen, is de eerste sportmiljardair worden. Met zijn populariteit in Azië kan een contractverlenging bij de Cavaliers hem daarbij helpen. Ook al omdat hij is verbonden aan Nike, dat in China een geweldige afzetmarkt ziet.

Mark S. Rosentraub, analist van sportzaken en professor aan de Cleveland State University omschrijft het zakelijke een-tweetje in de New York Times als volgt: „Aangezien de economie van Cleveland in crisis verkeert, net als in zoveel andere steden, geven de Chinese investeerders het team een buffer, zij hebben nu genoeg kapitaal om verlies te compenseren. Verkoop je minder luxe zitplaatsen, dan kunnen investeerders helpen de klappen op te vangen. Als LeBron bijtekent, zijn de Chinese investeerders minstens zes tot zeven jaar verzekerd van een succesvol team. Dat zal de deal aanzienlijk versterken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden