Nationale Opera en Ballet: voor het eerst als gelijkwaardigen op dezelfde bühne

Je kunt het beschouwen als de artistieke kers op de taart na een langdurig fusieproces van ballet en opera in het cultuurbastion aan de Amstel. Met deze Nederlandse première betreden De Nationale Opera en Het Nationale Ballet voor het eerst samen de bühne voor een productie waarin opera en dans helemaal gelijkwaardig aan elkaar zijn. Na bijna dertig jaar samen in dat gebouw te hebben gewerkt!

Het cultuurverschil tussen opera en ballet is spreekwoordelijk groot. Dus dacht men: wie kan beide gezelschappen, dansers en koor, beter bij elkaar brengen dan Sasha Waltz, die haar recentere werk aanduidt met de term 'choreografisch muziektheater'? Een wat stoïcijnse mengeling van muziek en choreografie maakt Waltz, waarbij ze het libretto tot de barre kern ontleedt. Bij Waltz gaat emotie vóór het verhaal. Het iconische liefdesdrama kent bij Waltz 'maar' drie echte personages: Romeo, Juliette en Romeo's vertrouweling broeder Laurens.

'Romeo et Juliette' van Hector Berlioz, oorspronkelijk een productie voor het Parijse Opéra Ballet in 2007, is daardoor niet onomstreden ('Wáár is het drama?') en er kleeft ook geen gunstig gesternte aan; in Milaan werd de Italiaanse première in 2012 afgelast omdat dansers en koor in de afwijkende aanpak van Waltz een mogelijkheid zagen om een hoger honorarium af te dwingen.

In de Nationale Opera & Ballet zijn ze qua artistieke aanpak wel wat gewend, maar deze fusievoorstelling kan nog best weleens spannend worden. (Vanaf 15 april 2016)

Overige tips:

Seele - LeineRoebana. Tim Persent, een belangrijk gezicht in de moderne dans, danst al sinds 1994 bij LeineRoebana. Seele draait nu geheel om hém; in de rol van dansfaun op z'n laatste benen. De bitterzoete paradeproductie uit 2014 wordt nu uitgewerkt tot theaterstuk. (vanaf januari 2016 tournee)

6: The Square - NB Projects. Een nieuw danswerk van Nicole Beutler in haar 'nummerreeks', ditmaal staat de square dance centraal. Dat is de volksdans die vooral onder Europese immigranten in Noord-Amerika populair werd, maar benaderd vanuit Beutlers artistieke merites wordt het een reflectie op ónze tijdgeest. (mei 2016)

Mata Hari - Het Nationale Ballet.

Nederlands eerste balletgezelschap voldoet aan de grote vraag naar avondvullende balletwerken, en dat doen ze al jaren met verve. Ditmaal gaat artistiek leider Ted Brandsen zélf met zijn dansers de studio in om het leven van de Nederlandse spionne en danseres Mata Hari in beweging te vangen. (februari 2016)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden