Nationale ombudsman: eerste hulp bij CAK-misère
HILVERSUM (ANP) - Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer is de problemen rond het Centraal Administratie Kantoor (CAK) ,,zat''.
Hij maakt zich ernstige zorgen over de gehandicapten, ouderen, zieken en hun familie die onevenredig veel tijd kwijt zijn aan contacten met het CAK die zorg moet dragen voor het innen van de eigen bijdragen voor zorginstellingen en thuiszorg. Dit zei de ombudsman zaterdag in consumentenprogramma Kassa.
Het CAK is sinds vorig jaar verantwoordelijk voor de administratieve afhandeling van de eigen bijdrage. In november vorig jaar informeerde het CAK de cliënten over een wijziging in de eigen bijdrage en sindsdien is het bal. Mensen krijgen onjuiste facturen, de club is telefonisch slecht bereikbaar en wanneer mensen iemand aan de lijn krijgen worden ze niet adequaat geholpen.
Brenninkmeijer zei vrijdag een ,,ernstig gesprek'' te hebben gevoerd met de directie van de instantie en stelt voor een ,,eerste hulp bij CAK-misère'' in het leven te roepen.