Nadia Wijzenbeek overtuigt in Van Wely-vioolconcours

DEN HAAG - Is de viool een meisjesinstrument geworden? De zeventienjarige Nadia Wijzenbeek leek zaterdag in het Koninklijk Conservatorium het bewijs te leveren door als beste van vier vrouwelijke finalisten te eindigen in het vierde Davina van Wely Vioolconcours. 2Het achttal kandidaten dat niet de finale haalde maar eervol tot de tweede ronde doordrong, vertoonde een evenwichtiger beeld: vier jongens en vier meisjes.

Het Davina van Wely Vioolconcours werd in 1991 opgezet als schakel tussen de Iordens Viooldagen voor violisten van 10 tot 14 jaar en het Oskar Back-concours voor afgestudeerde violisten; het brengt de groep van 14 tot en met 17 jaar onder de aandacht. Het dient eveneens als eerbetoon aan de vrouw die tal van vooraanstaande violisten opleidde zoals Jaap van Zweden, Isabelle van Keulen, Jaring Walta en Sonja van Beek. Ook dit keer maakte mevrouw Van Wely deel uit van de jury.

Met de toekenning van de eerste prijs zal de jury het niet moeilijk gehad hebben, want Nadia Wijzenbeek stak technisch en muzikaal met kop en schouders boven de andere drie uit. De finalisten waren verplicht het vioolconcert in C van Haydn te spelen.

Wijzenbeek was de enige die volkomen boven de materie stond. Zij verleende het concert allure, speelde kernachtig en veerkrachtig, had haar publiek iets mee te delen, kortom een vertolking door een persoonlijkheid met grote talenten. Nadia Wijzenbeek kreeg vanaf haar derde jaar les van haar tante, Coosje Wijzenbeek; sinds een half jaar is zij bij Elisabeth Perry. Zij won prijzen bij de Iordens Viooldagen, het Prinses Christina Concours en het Herman Krebbers Concours. De drieduizend gulden die zij zaterdagmiddag (met onder meer prins Claus in het aandachtig teohorend publiek) won, moet zij besteden aan haar studie.

De tweede prijs ging naar Sophia Torrenga die deze prijs te danken zal hebben aan haar spel tijdens de voorronden. Het Haydnconcert speelde zij weliswaar zeer beheerst, maar ook wel wat saai en met weinig uitstraling. Fabiana Engelsbel en Laie Lee kregen ieder een derde prijs, zij werden te goed bevonden voor de vierde prijs. Fabia Engelsbel benaderde Haydn met veel temperament en bijzonder zelfbewust, Laie Lee speelde zo nu en dan slordig maar gaf haar spel karakter en overtuigingskracht. De vier finalisten werden met veel zorg en aandacht begeleid door het Atheneum Kamer Orkest, het jeugdorkest van het Koninklijk Conservatorium, sinds de oprichting in 1985 geleid door Qui van Woerdekom.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden