Nabij Kaap Hoorn is het alle hens aan dek

Zeilers tijdens de zevende etappe van de Volvo Ocean Race, waarin Kaap Hoorn gerond moet worden. Beeld Sam Greenfield/Volvo Ocean Race Sam Greenfield/Volvo Ocean Race

De schepen in de Volvo Ocean Race zijn begonnen aan de langste en gevaarlijkste etappe van de zeilwedstrijd om de wereld. Dat levert spectaculaire beelden op.

"Meer knopen wind, in het donker, en je was dood geweest." Schipper David Witt spreekt Alex Gough corrigerend toe. Hij heeft zijn Australische bemanningslid op de boot van team Sun Hung Kai/Scallywag zojuist uit het water gevist nadat hij overboord was geslagen.

Toen het gebeurde, in de vierde etappe van de Volvo Ocean Race van de Filippijnen naar Hongkong, was Gough binnen enkele seconden een klein puntje op een grote zee. De 24-jarige zeiler had geen reddingsvest aan en moest bidden dat zijn teamgenoten hem nog zouden vinden. De boot keerde om en viste Gough uit het water. Hij had geluk. Als hij 's nachts overboord was gevallen, was hij waarschijnlijk nooit teruggevonden.

De reddingsactie is gefilmd, net als vele andere momenten op de boot. Via camera's aan boord wordt tegenwoordig bijna alles vastgelegd in de prestigieuze zeilwedstrijd om de wereld.

Tekst loopt verder onder de afbeelding

Beeld Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race

Het in beeld brengen van de race, waarbij 38.739 zeemijlen worden gevaren in negen maanden tijd, is belangrijk voor de bedrijven die de zeilteams sponsoren. Hoe mooier de beelden, des te meer aandacht. En fraai zijn de beelden zeker sinds er ook verslaggevers mee gaan aan boord.

Vliegende camera's

Waar thuisblijvers bij de eerste editie in 1973 nog amper contact hadden met de bemanning (zeilers kregen het weerbericht destijds nog in morse en er was bijna geen communicatie mogelijk), kan in de dertiende editie bijna alles gevolgd worden.

Via een gps-systeem zien volgers precies waar de boten zich bevinden, hoe hard het waait en met hoeveel knopen het schip over het water jaagt. Alle teams hebben sinds deze editie ook drones aan boord, voor de spectaculaire beelden van bovenaf. De vliegende camera's kunnen alleen nog niet worden ingezet bij storm.

Zondag zijn de boten begonnen aan de etappe waar alle zeilers naar uit hebben gekeken. De zevende 'leg' gaat van Nieuw-Zeeland via de beruchte Kaap Hoorn bij het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika naar het Braziliaanse Itajaí. Het is de gevaarlijkste en langste oversteek.

IJsbergen

Op de zuidelijke oceaan krijgen de zeilers te maken met verraderlijke stromingen, zware stormen, huizenhoge golven en los drijvende ijsbergen. Ze zijn zo ver weg van de bewoonde wereld dat ze op zichzelf zijn aangewezen als er iets mis gaat.

In de dagen voordat de ploegen bij het stormachtige gebied komen, proberen ze zoveel mogelijk snelheid te maken totdat ze zijn overgeleverd aan het weer. "Als er zoveel wind staat, kun je de boot niet te veel pushen. Het gaat er straks eigenlijk vooral om dat we niet crashen", zegt Gough in een video. Hij zal zich dit keer wel aanlijnen. De Australiër heeft zijn lesje geleerd.

Wie de laatste video's van de bemanningsleden bekijkt, ziet de spanning op de door de zon getekende gezichten van de zeilers. Ze hebben allemaal uitgekeken naar de zuidelijke oceaan. Eindelijk naar die kale rots waar menig zeeman het leven liet. Wie Kaap Hoorn rondt, mag aan de whisky en sigaren. Een deel van de drank wordt overboord gekieperd, als eerbetoon aan de makkers die het niet haalden.

Windvlagen

Gisteren lag de Nederlandse boot van team AkzoNobel met schipper Simeon Tienpont eerste in de zevende etappe, gevolgd door het Spaanse Mapfre en Vestas 11th Hour Racing, dat onder de Amerikaans-Deense vlag vaart. In het klassement staat Mapfre momenteel bovenaan, gevolgd door Sun Hung Kai/Scallywag uit Hongkong en het Chinees-Franse Dongfeng Race Team. De andere Nederlandse boot Team Brunel doet het nog niet zo goed. Schipper Bouwe Bekking, de meest ervaren zeiler in de wedstrijd, wilde dit jaar winnen maar staat op de voorlaatste plek in het klassement.

Hoe verder op zee, des te kouder wordt het water. De Britse navigator Libby Greenhalgh weet van voorgaande edities nog precies hoe het voelde, namelijk 'behoorlijk koud'. Met windvlagen van 120 kilometer per uur gingen de golven horizontaal over de boot. "Van de top van de golf kwamen allemaal van die kleine spetters als steentjes in je gezicht terecht. We hebben nu een helm op, dat zal vast helpen." Veel groter kan het plezier voor een zeezeiler niet zijn.

Lees ook waarom zeezeilers de ideale proefkonijnen zijn om uit te vinden wat een verstoord slaapritme met je doet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden