'Naar commercial met een BN'er kijken we langer'

Tentoonstelling '100 jaar BN'ers in de reclame' in Beurs van Berlage Amsterdam

ANJEL PUNTE

Als George Clooney "Nespresso, what else?" zegt, gaan miljoenen mensen zo'n apparaat kopen. Ook bekende Nederlanders lopen al sinds de eerste televisiecommercials in 1967 door ons beeld. Zo kreeg het kaasje Paturain de foute Franse uitspraak van acteur Rijk de Gooyer mee, en stond André van Duin halverwege de jaren tachtig garant voor het gemak van de Postgiro.

De komende weken laat de Amsterdamse Beurs van Berlage honderd jaar BN'ers in reclames zien. Is zo'n BN'er in een reclame geheid een succes? Reclamehistoricus Wilbert Schreurs, samensteller van de tentoonstelling: "Mensen vinden mensen die ze kennen interessant. Bekende koppen trekken onze aandacht waardoor we langer blijven kijken. Klassieke vraag blijft: wat trekt meer aandacht, de BN'er of het product waar het om gaat?"

Met een BN'er alleen ben je er niet. Schreurs. "Humor en zelfspot zijn steeds belangrijker geworden. In de jaren vijftig was er nog een huiselijke sfeer met een traditionele rolverdeling, zoals in de reclame van Maggi waarin het gerecht telkens door een andere vrouw van een BN'er werd bereid. In de jaren daarna werd het steeds individualistischer en met een knipoog." Trainer Louis van Gaal: "Is de Media Markt nou zo goedkoop of zijn die anderen nou zo duur?" is er zo een. Halverwege de jaren negentig steelt Bram Moszkowicz de show. Een joyrijder raakt de bumper van de strafpleiter, die naar zijn nek grijpt: 'Even Apeldoorn bellen.' En niet te vergeten 'Bros Bros Bros' van Adele Bloemendaal in een bubbelbad. Of 'Unox blijft Unox', waar pianist

Jan Vayne zijn pruik snel afdoet als zijn dochtertje hem niet meer herkent.

Volgens Michiel van de Graaff van marketingbureau JWT, past niet iedereen bij elk merk. "Het moet geloofwaardig zijn. Een mooi voorbeeld vind ik ons spotje voor Robijn met Juul Deelder. Iedereen weet dat hij altijd zwarte kleding draagt. Ideaal voor de Robijn Black Velvet-reclame. Of Ilse de Lange die Robijn Langer Fris gebruikt zodat haar kleren lekker blijven ruiken als ze op tournee is."

Schreurs. "Het mooiste is als we zien dat de BN'er zichzelf ook niet al te serieus neemt. Zelfspot doet het ontzettend goed."

Tot zo'n tien jaar geleden was de gewone huisvrouw het gezicht van Robijn. "Om ons te onderscheiden zijn we van het cliché 'het wondermiddel tegen al uw vlekken' afgestapt en hebben we gekozen voor de BN'ers." De marketeer wijst daarbij op de nieuwsgierigheid van de kijkers. "In onze campagne neem je een kijkje achter de voordeur. Dat is een extra dimensie die je zonder BN'er niet hebt."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden