Naam negerzoen gewijzigd uit commercieel oogpunt

(Novum) - Negerzoenfabrikant Buys heeft de naam van de lekkernij niet veranderd omdat de naam kwetsend zou zijn, maar uit commerciële overwegingen. Dat zegt een woordvoerder van Buys dinsdag in Trouw. De naam 'Buys zoenen' leent zich meer voor variatie wanneer de fabrikant een 'themazoen' op de markt wil brengen, zoals een WK-zoen of een voorjaarszoen. Als mensen zich door de naamswijziging minder gekwetst voelen, is dat slechts een bijkomstigheid, stelt de woordvoerder.

Voorzitter van de stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers Slavernij Suriname Roy Groenberg had Buys verzocht de naam van de negerzoen te wijzigen. Hij ziet het woord neger als een scheldwoord dat Nederlanders hebben bedacht voor Afrikanen. Buys wijzigde dit jaar de naam van de negerzoen, maar zoals het bedrijf laat weten, uit puur commerciële motieven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden