Naakte meubels op Belgische Beurs

Interieur 94, Veertiende Biennale voor wooncreativiteit. 14-23 oktober 1994 te Kortrijk. Openingstijden: 10.00-19.00 uur.

Het begrip 'minimalisme' bestaat al langer; het werd al toegepast binnen de modewereld en beeldende kunst. In de jaren zeventig gebruikt een groep Japanners (Shiro Kuramata, Tokyo Ito, Hiromi Fujii) het minimale uitgangspunt in hun architectuur en interieurinrichting. Eenvoud, rust en zuiverheid zijn de trefwoorden van hun werk. Of zoals de Britse minimal designer Jasper Morrisson zegt: “Je maakt geen meubels om ze te fotograferen in glossy tijdschriften. Als een stoel er niet uitziet als een stoel, dan is het ontwerp fout. Iemand mag zichzelf nooit afvragen hoe hij eigenlijk in die stoel moet zitten.”

Jasper Morrisson is de meest succesvolle ontwerper van dit moment en fungeert, min of meer tegen zijn zin, als het boegbeeld van de 'minimale stroming'. Hij is dan ook de speciale gast van Interieur 94 en de spil van een speciale tentoonstelling over minimal design.

JONGE BELGEN

Dat al die naakte, minimale eenvoud geenszins leidt tot saaie meubelen bewijzen ook de ontwerpen van Fabiaan Van Severen en Koenraad Dewulf. Zij zijn twee van de weinige toonaangevende jonge Belgische meubelontwerpers van dit moment. Hun aanwezigheid steekt een beetje schril af bij de tentoonstelling 'Design Made in Belgium', die een goed overzicht geeft van honderd jaar design in België. Van een stoel van Victor Horta uit 1894 tot het gestyled Spa-flesje uit 1994: het is voor het eerst dat dit alles bijeen is gebracht. En dat is een lovenswaardig initiatief. Dewulf en Van Severen vinden de tentoonstelling niettemin een beetje overdreven. Alsof België een rijke designtraditie heeft. Dewulf: “Op dat gebied kent ons land slechts een paar grote namen als Victor Horta en Henry van de Velde. Maar om daar nu een hele expositie aan op te hangen.”

WEDSTRIJD

Er is nog een derde tentoonstelling op de beurs, namelijk van alle deelnemers aan de internationale designwedstrijd zoals die altijd rond Interieur wordt gehouden. Deze keer deden daaraan maar liefst 489 kunstenaars mee. Opvallend is het grote aantal stoelen, kasten en lampen dat niet met het oog op industriële produktie zijn gemaakt. Maar de prijzen gingen naar ontwerpen die juist wél voor serieproduktie in aanmerking komen. Dat getuigt van weinig lef en is misschien het enige minpuntje van de beurs die, en dat moet zeker worden gezegd, bijzonder overzichtelijk is ingedeeld. 25.000 vierkante meter meubelen, wandbekleding en huishoudelijke produkten: het is een genoegen om uren langs alle stands te dwalen. Wat dat betreft kunnen Nederlandse meubelbeursorganisatoren nog heel wat leren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden