Na tien jaar debat: fiets weer welkom onder Rijksmuseum

De verbinding tussen Stadhouderskade en Museumplein onder het Rijksmuseum. Beeld Olaf Kraak, anp

Bijna iedereen die voor de sluiting van het Rijksmuseum in 1999 in Amsterdam woonde, kent het machtige gevoel om op de fiets onder het hoge gewelf door te roetsjen. In 2013, als het museum na een lange verbouwing, open gaat, mag het weer.

In de Amsterdamse gemeenteraad zijn alleen VVD en D66 tegen het plan om de passage voor (brom)fietsers open te stellen, zo bleek gisteravond na een commissievergadering in de stad. De twee partijen schaarden zich achter het opstandige stadsdeel Zuid en museumdirecteur Wim Pijbes.

Die zagen de poort - evenals stadskrant Het Parool - liever voorgoed gesloten blijven. Ze vinden het onveilig om de onderdoorgang te heropenen. De twee miljoen bezoekers van het Rijksmuseum zouden in botsing kunnen komen met fietsers en scooters. Natuurlijk, decennia voor de sluiting in 1999 raasde het fietsverkeer er ook al onder door, dat weten ze. Uit een onderzoek van een onafhankelijk bureau blijkt dat het met dat gevaar wel meevalt.

Maar de tegenstanders halen aan dat hierin cijfers over de verkeersdrukte uit 2003 zijn gebruikt. In tien jaar tijd is Amsterdam er veel drukker op geworden, zeggen ze, wijzend op de opmars van de bakfiets en de (snor)scooter.

In de plannen van de Amsterdamse wethouder Wiebes (VVD, verkeer) - hij wil de passage weer open hebben - om de tunnel te verbieden voor snor- en bromfietsers hebben zij geen vertrouwen. "Kijk maar naar de Leidsestraat waar geen fietsers mogen komen", riep D66-raadslid Gerolf Bouwmeester. "Het wemelt er van de fietsers."

De VVD voegde nog een aspect aan de discussie toe, overgenomen uit het hoofdredactioneel commentaar dat Het Parool gistermiddag op de voorpagina plaatste. "Zonder fietsers kan het plein rondom het Rijksmuseum internationale allure krijgen", nam VVD-raadslid Bas van 't Wout over. "We zien een plein voor ons met muziek, evenementen en met boekenmarkten. Wij kiezen voor de esthetiek."

De VVD refereerde daarbij aan een gisteren gepubliceerd onderzoek dat het Amsterdams Toerisme & Congres Bureau (ATCB) hield onder ruim tienduizend bezoekers van Amsterdam. De conclusie: het merendeel van de bezoekers komt voor cultuur. Een ergernis: fietsers die met niemand rekening houden.

Maar GroenLinks, voorstander van een open passage, spreekt van een non-discussie. "In het Anne Frank Museum komen jaarlijks een miljoen mensen. Die staan in een lange rij te wachten op een smalle stoep. Daar gebeuren toch ook nooit ongelukken?", zei raadslid Molenaar.

Wethouder Wiebes liet weten dat de tunnel open gaat 'voor zover en wanneer dat kan'. Mocht een bijzondere situatie, zoals een evenement, erom vragen, dan sluit hij de passage. Een half jaar na de opening informeert hij de raad over eventuele ongelukken. Het Vondelpark, waar een verbod op scooters volgens hem effectief is, leert dat handhaving wel werkt, zei hij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden