Na signaleren, nu leren bespreken

'40 procent van de kinderen weet niet waar je hulp kunt krijgen. Van dat cijfer zouden we hard moeten schrikken.'

Een online lespakket leert docenten hoe ze kindermishandeling kunnen herkennen. Deze week rondde de 20.000ste leerkracht de cursus af. "We kunnen nog duizenden leraren nascholen", zegt Mariëlle Dekker, directeur van initiatiefnemer Augeo. "Maar het zou veel logischer zijn als de lerarenopleidingen hiermee aan de slag gaan. Daar komen ze vaak niet verder dan af en toe een lesje of een thema-avond."

Er is, sinds vorig jaar, een meldcode kindermishandeling. Die geldt voor iedereen die met kinderen werkt. Dus ook voor leerkrachten. Volgens de laatste cijfers worden 118.000 kinderen thuis mishandeld. Dat betekent gemiddeld één per elke klas van de basisschool.

Na de invoering van de code meldden veel basisscholen zich bij Mariëlle Dekker van de Augeo Foundation, een non-profitorganisatie die de online cursus 'Omgaan met vermoedens van kindermishandeling' heeft ontwikkeld. "Scholen hebben vaak een IB'er, een Intern Begeleider, in dienst die ooit een cursus over kindermishandeling heeft gevolgd. Dat is niet genoeg. De leraren zijn de ogen en oren in de klas. Zij moeten de signalen opvangen", zegt Dekker.

Aanvankelijk was het enthousiasme voor de nascholingscursus niet groot. "Je hoorde toch vaak: die kindermishandeling vindt niet plaats op ons schoolplein, dus het is onze zaak niet. Ik snap dat ook wel, als je ziet wat voor taken het onderwijs er bij krijgt. Scholen moeten ook met pestprotocollen aan de slag en zijn verplicht seksuele vorming te geven. Voor alle drie die onderwerpen is lang gelobbyd, en het is allemaal belangrijk. Maar het is veel."

Toch moeten de pabo's, de lerarenopleidingen, er snel mee aan de slag, zegt Dekker. "Ook daar klagen ze dat ze er geen tijd voor hebben. Dat het lesprogramma, met een nadruk op lezen en rekenen, al overvol is."

Ze begrijpt het, maar vindt het niet kloppen: "Kindermishandeling: iedereen vindt het afgrijselijk, elk kind dat mishandeld wordt is er één te veel. Dat zal iedereen beamen. Dan moet je je niet achter een volle agenda verschuilen."

Online Chinees leren, of belastingrecht, dat lijkt niet onlogisch. Maar is kindermishandeling wel zo'n geschikt onderwerp om met een computercursus te doorgronden?

Dekker: "Dat kan alleen als je interactief oefent, met videovoorbeelden. Bijvoorbeeld van een kind dat voor de zoveelste keer zijn gymkleren niet bij zich heeft, en waarvan andere kinderen zeggen dat hij stinkt. Je zit achter je scherm, maar je verplaatst je in die gymzaal en moet bedenken hoe je het gaat aanpakken."

Juf Harjanne van groep 7/8 van De Hoeksteen in Voorthuizen was deze week de 20.000ste leerkracht die de cursus afrondde. Zij kan nu signaleren.

Dekker wil leraren in een vervolgtraject ook graag leren hoe ze het onderwerp bespreekbaar kunnen maken in de klas. "Dat is ook hartstikke belangrijk. Uit recent onderzoek blijkt dat 80 procent van de kinderen zich niet weet te herinneren of er op school is gesproken over kindermishandeling. En dat 40 procent niet zou weten waar ze hulp zouden kunnen krijgen als ze mishandeld worden. Dat zijn cijfers waar we hard van zouden moeten schrikken."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden