Na kerk volgt ook ja-woord op Facebook

null Beeld

Tv is nog altijd allesbepalend medium, maar ook internet en sociale media krijgen prominente rol bij het Britse koninklijk huwelijk.

Als prins William en Kate Middleton het ja-woord hebben uitgesproken, wacht hun nog een niet onbelangrijke formaliteit. Als Facebook-gebruikers dienen ze hun 'relationship status' te wijzigen, van 'in een relatie' naar 'getrouwd'. Het bruidspaar behoort tot de social media-generatie en heeft zelf nadrukkelijk om een internet-evenement verzocht. Kenners verwachten dat 400 miljoen mensen de plechtigheden volgen via live streaming en sociale netwerken. En die kijken vol verwachting uit naar dat moment van statusverandering.

Televisie is nog altijd het allesbepalende medium. Doorrekenend vanuit het aantal tv-zenders dat de trouwerij uitzendt, worden vandaag twee miljard kijkers bereikt. Daarmee breekt de BBC naar eigen zeggen het record van 1981, toen de huwelijksdag van prins Charles en Diana met 750 miljoen kijkers de grootste openluchtreportage ooit was.

In totaal 8000 journalisten doen in Londen verslag. In Green Park staan 140 televisietrucks, en er zijn tientallen tijdelijke tv-studio's opgebouwd.

De BBC zendt uit naar alle windstreken, van Azië en Afrika tot Latijns-Amerika, en is erop bedacht de juiste toon te vinden in de berichtgeving: feestelijk genoeg voor de royalty fans, maar zonder te overdrijven. Het huwelijk is een news event, geen celebration.

Ook Amerikaanse zenders pakken groot uit. Bij CNN, dat de redactie in Londen met vijftig Amerikanen heeft versterkt, waarschuwden ze voor een echte Amerikaanse invasie. Hun kijkers zien het huwelijk als een reality show, een soap opera, zei CNN-presentator Richard Quest. Na de ramp in Japan en een lente vol revolutie in de Arabische wereld zijn de kijkers wel toe aan een sprookje, liet Barbara Walters van ABC weten. "En niemand doet een trouwerij beter dan de Britten."

Kijkers willen traditie. Maar dat is iets anders dan ouderwets, beseft het bruidspaar, en het gebruik van internet en sociale media moet dat verschil markeren. De bruiloft wordt live uitgezonden via het Youtube-kanaal van het Britse koningshuis, en dat moet de grootste live stream ooit worden. Personeel van Buckingham Palace voorziet de beelden in een liveblog van historische informatie en aanvullend foto- en videomateriaal. Youtube opent een Wedding Book voor video-felicitaties. Omdat William en Kate willen dat iedereen erbij kan zijn, worden Facebook-gebruikers uitgenodigd op de 'Attending'-knop te klikken. Zo kan iedereen zijn betrokkenheid laten blijken, liet St James's Palace weten, het administratieve centrum van het Britse hof. Verder wordt er volop getwitterd en geflickrd.

Toch zijn er ook grenzen aan de moderniteiten. De zender Sky wilde in 3D filmen en had zelfs proefopnames gemaakt van een nep-huwelijk in een kerk in Sussex. Maar omdat de camera's te groot zijn voor de Westminster Abbey, en de 3D-markt te klein, is dat verzoek afgewezen.

Een koninklijke primeur zou het niet eens zijn geweest. Al in 1953 filmden Bob Angell en Arthur Wooster delen van de kroning van Elisabeth II in 3D, gebruikmakend van dubbele camera's. Beelden die ruim een halve eeuw verdwenen omdat 3D overwaaide, en twee jaar terug op tv kwamen als 'The Queen in 3D'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden