Na jaren spelen de eerste laadstations quitte

"Er is meer reden voor optimisme. Het aantal klanten en de omzet zijn nog relatief beperkt, maar groeien zeer snel." Beeld ANPinOpdracht

Twee van de 58 oplaadpunten van Fastned zijn nu kostendekkend. ‘Een mijlpaal.’

De kosten gaan voor de baten uit, dat weet iedere ondernemer. In veel gevallen duurt het lang voordat de aanvankelijke investeringen zijn terugverdiend, of zelfs voordat een bedrijf stopt met het maken van aanloopverliezen. Dat geldt zeker ook voor Fastned, het bedrijf dat zich toelegt op de bouw en exploitatie van snellaadstations voor elektrische auto’s.

Fastned, bekend van de laadstations met die opvallende gele, gebogen schuildaken vol zonnepanelen, bestaat zo’n vijf jaar. In die periode heeft het bedrijf vooral veel geïnvesteerd, omzet is er nog nauwelijks. Vorig jaar werd een verlies geleden van ruim 5 miljoen euro, terwijl de opbrengsten bleven steken op ruim 227.000 euro. Wie naar die cijfers kijkt, verwacht misschien niet dat dit een bedrijf is dat het lang vol gaat houden.

Maar Fastned is een bedrijf dat is opgericht met het oog op de toekomst. De snellaadstations gaan pas renderen bij voldoende klandizie. En daar zat al jaren het probleem. Want wie bouwt er een dekkend netwerk van laadstations zonder dat er auto’s zijn om stroom aan te verkopen? Of omgekeerd, wie koopt er een elektrische auto als je onderweg nergens kunt ‘tanken’? De aanloopverliezen waren bij Fastned dus een gegeven.

Vandaag meldde het bedrijf een belangrijke stap te hebben gezet in de richting van winstgevendheid. Bij twee van de 58 laadstations die Fastned exploiteert, wordt er geen verlies meer geschreven. Dat wil zeggen, de operationele kosten (zoals stroom, huur en onderhoud) worden gedekt door de inkomsten van de stations zelf.

“Een mijlpaal”, zo omschrijft mede-oprichter Bart Lubbers die ontwikkeling.

Tekst loopt door onder afbeelding. 

Beeld ANP

Nieuwe stations

Er is meer reden voor optimisme. Het aantal klanten (ruim drieduizend mensen laden hun auto minimaal eens per kwartaal op bij Fastned) en de omzet zijn nog relatief beperkt, maar groeien zeer snel. Vorig jaar verdrievoudigde de omzet, het aantal klanten verdubbelde bijna. Volgende week komt het bedrijf met cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar, en de verwachting is dat de groei verder doorzet.

Dat zal ook nodig zijn. De eerste opgave is alle laadstations operationeel winstgevend te maken, waarna het bedrijf ook nog voldoende over zal moeten houden om de overheadkosten terug te gaan verdienen.

Bovendien wordt er nog altijd veel geïnvesteerd in de aanleg van nieuwe stations. Vorig jaar werden er zeven nieuwe in gebruik genomen, het jaar ervoor nog 31. De ambitie van Fastned is uiteindelijk een Europees dekkend netwerk van laadstations te hebben.

Het bedrijf is sterk afhankelijk van de groei van het aantal elektrische auto’s in Nederland. Die zet gestaag door: vorig jaar reden er ruim 13.000 elektrische auto’s, ten opzichte van ruim negenduizend in 2015. Het aandeel nieuw verkochte elektrische auto’s stagneert echter: in de eerste twee maanden van dit jaar was 1,1 procent van de nieuwe verkoop volledig elektrisch. Dat is evenveel als in dezelfde periode in 2016, blijkt uit cijfers van autobedrijf VWE.

Daarmee is de elektrische auto inmiddels wel populairder dan de zogenoemde plug-in hybride auto’s (die zowel elektrisch als op benzine kunnen rijden). De afgelopen jaren verkochten deze auto’s heel goed vanwege de fiscale voordelen, maar inmiddels gelden die alleen nog voor volledig elektrische auto’s. Het aandeel plug-in hybrides in de nieuwe verkoop kelderde van 4,8 procent naar 0,3 procent in de eerste twee maanden van dit jaar. Aangezien dit type auto meestal niet snel kan laden, zijn ze voor Fastned minder van belang, aldus het bedrijf in het jaarverslag van 2016.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden