Na honderd meter gaat het al mis

Formule 1 | Tienduizenden Nederlanders zien in Spa hoe Max Verstappen na een chaotische start van de GP van België aan een inhaalrace begint. Het levert niet meer op dan een elfde plaats.

Op haar lelijkste momenten is de Formule 1 arrogant, elitair, hebzuchtig, klinisch en staat het strak van de glamour. Daar kun je van houden. In Spa-Francorchamps liet de miljardensport zich van haar mooiere kant zien: spectaculair racen op de baan en een volksfeest ernaast, met dank aan de Nederlandse fans van Max Verstappen.

In lange rijen stonden ze gisterochtend te wachten voor de poorten van het circuit, en op de A2 en E25 oefenden ze met duizenden auto's in de file hun geduld. Overal wapperde even later het rood-wit-blauw en op vele plekken hingen aan Verstappen gerichte spandoeken in de hekken.

Eenmaal op het circuit klonk er het loeiende gejuich als Verstappen in zijn Red Bull Racing RB12 aan ze voorbije scheurde. Het supporters-spektakel in de Belgische Ardennen deed denken aan beroemde Formule 1-taferelen in Monza (Italië) als Ferrari aan de leiding rijdt, of aan de lokale racehelden die in Zuid-Amerika de fans tot waanzin kunnen drijven.

Twintig jaar geleden maakte Michael Schumacher de Duitsers dronken van extase en vorig seizoen was Sergio Perez in Mexico de aanjager van regionaal supportersgeluk. Dat laatste was Max Verstappen bijgebleven toen hij daar in de Toro Rosso voor het eerst reed.

Afgelopen weekeinde in Spa-Francorchamps was het zijn beurt de fans te benevelen met een mix van rubber, benzine, en stuurmanskunst, veelal eigenhandig aangevuld met een blik bier dat de kelen smeerde. Hun autosportliefde was ontloken of - als ze wat ouder waren - opnieuw aangewakkerd na Verstappens recordbrekende debuutzege in Spanje in het voorjaar. Schattingen van het aantal Nederlanders die naar Spa reisden, liepen fors uiteen. Op de Duitse zonder RTL spraken ze vlak voor de start van 50.000 man, op Ziggo Sport repten ze zelfs van 60.000 toeschouwers.

Max' vader Jos (halverwege de jaren negentig de supportersmagneet van Spa) vertelde aan de pers ter plekke dat er bij hem al sprake was van een zekere gekte, maar wat hij nu zag, dat overtrof toch echt alles. Het was in de aanloop naar de dertiende race van het wereldkampioenschap Max voor en Max na. In een item op de Duitse televisie vertelde Verstappen dat er in zijn leven niet veel is veranderd sinds zijn eerste zege in Spanje in mei van dit jaar, maar dat hij wel de indruk heeft dat iedereen in Nederland 'ganz verrückt ist'. "Heel Nederland verwacht nu dat ik wel even elke race zal winnen."

Beschadigde voorvleugel

Die kans was gisteren na honderd meter al verkeken. Na een matige start van de eerste startrij kwam Verstappen achter Nico Rosberg in de clinch met de Ferrari's van Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen. Zijn voorvleugel en de onderkant van zijn bolide raakten beschadigd. Na een bezoek aan de pits voor een puntgave vleugel lag hij in de achterhoede, waar hij nooit uit raakte, nog wel op het scherp van de snede vechtend met de Ferrari van Kimi Raikkonen.

Verstappen eindigde na 44 ronden op de elfde plaats. De fans juichten toen winnaar Nico Rosberg de toegestroomde fans vanaf het erepodium toesprak en begreep dat ze liever iemand anders als winnaar hadden gezien. "Zijn tijd kwam komt nog wel", zei Rosberg over Verstappen.

Na de race was Verstappen laaiend op Ferrari-coureurs. "Zij verziekten mijn race", zei hij. "Ik ga ze dan later niet voorbij laten. Ik rijd ze nog liever van de baan. Ik hoop dat ze elke race blijven zeiken, dat is toch mooie televisie?" Zijn fans hoorden die woorden niet. Ze verlieten ongetwijfeld voldaan de Ardennen. Volgende week op het Autodromo di Monza zijn de Italiaanse Ferrari-fans weer de baas.

'Over vijf jaar formule 1 in assen'

Arjan Bos ziet het wel voor zich, een Formule 1-race op het motorcircuit van Assen. "We zijn een ambitieus circuit", zegt Bos, die in het verleden een wielerploeg en een schaatsploeg sponsorde met zijn bedrijf TVM. "We sluiten onze ogen niet voor Max Verstappen."

Bos verwacht dat het publiek gaat vragen of er weer eens een Grand Prix in Nederland verreden zou kunnen worden. Dat gebeurde voor het laatst op het circuit van Zandvoort, in 1985. Bos beseft dat Nederlanders in tegenstelling tot dertig jaar geleden bereid zijn dure entreekaartjes te betalen voor Formule 1. Bos wil laten uitzoeken welke aanpassingen nodig zijn aan het circuit. Ook wil hij bij collega-circuits informeren. Toen hij in Barcelona en Monza was, zag hij dat Assen 'in de buurt komt'. Bos: "De aanpassingen zijn denk ik te overzien." Hij schat dat het drie tot vijf jaar duurt voor het zover is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden