Na honderd jaar moet het roer om bij BMW

Beierse autobouwer gaat meer en betere elektrische modellen maken

Slimme robots die het chassis van een BMW 3 vastschroeven, machines die in de Münchense fabriek auto's energiezuinig verven en drogen, een conceptauto die volledig zelfsturend moet gaan rijden: BMW lijkt een week na zijn honderdste verjaardag klaar voor de toekomst.

Het gaat goed met de Duitse autobouwer, vertelde topman Harald Krüger gisteren tijdens de jaarcijferpresentatie in München. Nooit eerder verkocht het Beierse bedrijf zo veel auto's (2,2 miljoen) of waren de winst- en omzetcijfers zo hoog als in 2015.

Zelfs het dieselschandaal van Duitse concurrent Volkswagen, die sjoemelsoftware installeerde om de uitstootwaarden van dieselmotoren te manipuleren, heeft BMW geen pijn gedaan. In Europa verkocht de autofabrikant nog evenveel wagens met een dieselmotor als daarvoor. En 2016 wordt nog net ietsje beter, schat Krüger in. De omzet zal, als de wereldeconomie niet al te harde klappen krijgt, licht boven de 92 miljard euro van 2015 uitkomen, de nettowinst boven 6,4 miljard euro. Alle reden dus voor feest in dit jubileumjaar. Maar is BMW echt zo goed op de toekomst voorbereid?

Duitslands bekendste autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer is niet zo optimistisch. "Dit jaar zal BMW de koppositie in het luxesegment verliezen aan concurrent Mercedes. Dat is voor het eerst in elf jaar." Het moederbedrijf van Mercedes, Daimler uit Stuttgart, heeft de laatste tijd veel nieuwe modellen op de markt gebracht en is volgens Dudenhöffer brutaler in zijn design. In China slaan die nieuwe Mercedessen erg aan, terwijl BMW's groei in die grote afzetmarkt het afgelopen jaar stokte.

En er is concurrentie uit andere hoek, van technologiebedrijven in Silicon Valley. "Het is steeds minder relevant wie van de drie Duitse autoproducenten de grootste is", zegt Stefan Bratzel, directeur van het Center of Automotive Management. "De concurrentie komt straks uit Silicon Valley en China, als het gaat om elektrische, zelfsturende en met internet verbonden auto's."

Op die markten kunnen BMW, VW en Daimler het de komende tien jaar makkelijk verliezen van nieuwkomers, denkt Bratzel. Spelers als Google, Apple en het Chinese Baidu hebben een voorsprong op technologisch gebied. Bovendien denken de traditionele autobouwers nog te veel in traditionele auto's. "Voor een autobouwer die de slogan 'maakt rijden geweldig' heeft, is het lastig om een auto te verkopen waarin je niet meer zelf hoeft te rijden."

Op de markt voor elektrische auto's moet BMW al een Californische concurrent voor zich dulden: Tesla, dat vorig jaar twee keer zoveel elektrische wagens verkocht. "Het probleem van de elektrische BMW's is de reikwijdte: na 140 kilometer moet je ze weer opladen", zegt Dudenhöffer. "Dat moeten er veel meer worden."

In München lijkt BMW zich daar terdege van bewust. "De laatste tijd is de markt sneller en drastischer veranderd dan we tien jaar geleden hadden verwacht", aldus topman Krüger, die daarom aankondigde dat BMW sneller en meer elektrische en semi-elektrische versies van bestaande modellen op de markt gaat brengen. Bovendien moet de batterijduur dit jaar al met 50 procent worden verbeterd.

Of die strategieverandering snel genoeg gaat, is maar de vraag. Want BMW blijft ook nog vol inzetten op in Europa gewilde diesels en benzineauto's. De autobouwer moet wel: wat BMW op die auto's verdient, heeft het nodig om de veel minder lucratieve elektrische en deels elektrische (plug-in-)auto's te kunnen produceren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden