Na het uitvoerige nieuwsbulletin van elf uur ...

Na het uitvoerige nieuwsbulletin van elf uur begint de nacht in Turkije. Althans op de radio. De zenders 1 en 2 brengen tot rond de klok van een uur een gezamenlijk programma, dat de prozaische titel 'Gecenin lcinden', 'Vanuit de nacht', draagt. Tot vijf uur is er verder alleen nog muziek; een mengeling van Turkse en westerse klanken, die van tevoren op een band is gezet. Voor wie niet slapen kan heeft de Turkse radio - maar in feite de staat, omdat Turkije alleen staatsradio en -televisie kent - in de echte nachtelijke uurtjes dan ook geen warme stem beschikbaar, maar slechts een automatische piloot, die op gezette tijden een serie platen afkondigt.

Sebnem Savasci presenteert zeker vier avonden in de week het programma tussen elf en een uur 's nachts, dat bij toerbeurt live door de radiostudio's in Ankara en Istanboel wordt verzorgd. Door de jaren heen is zij een radiopersoonlijkheid geworden. Een vrouw bij wier naam geen gezicht, maar een stem hoort. Zij is het die in de late uurtjes de huiskamer en de radiostudio tot een geheel smeedt.

Producer Mehmet Karavit zegt dat dat ook het karakter van het programma is. Met een muziekquiz worden de luisteraars elke nacht nog eens extra bij het programma betrokken. Deze keer moeten er vier muziekgedeelten uit bekende bioscoopfilms worden geraden. De luisteraars die denken de goede antwoorden te weten, kunnen naar de studio in Ankara bellen. Na het nieuws van middernacht wordt de winnaar bekend gemaakt. Deze nacht is het een jonge vrouw, die eerlijk bekent dat ze voor het eerst naar het programma luistert.

De muziek die wordt gedraaid is afgestemd op een breed publiek. Zo is er westerse en Turkse popmuziek voor de jonge luisteraars; met de traditionele Turkse muziek wordt gemikt op de plattelandsbewoners, terwijl er licht-klassieke muziekstukken zijn voor het 'meer intellectuele publiek'.

Verder zijn er elke nacht twee studiogasten aan wie de luisteraars vragen kunnen stellen. Deze keer is er een acht minuten durende bandopname van een ietwat saai gesprek dat de redactie in Antalya, aan de zuidkust, de dag tevoren voerde met de tweede man van de plaatselijke vertegenwoordiging van het Turkse ministerie van toerisme. Antalya is door de jaren heen de toeristentrekpleister bij uitstek van Turkije geworden. Aan de Middellandse Zeekust met zijn bijna subtropische klimaat, is het nieuwe toeristenseizoen inmiddels al in alle hevigheid losgebarsten.

Daarnaast wordt gepraat met de voorzitter van de Vereniging van Jonge Ondernemers, Ersan Yedier. Het onderwerp is hoe de vereniging de internationale en nationale contacten gestalte geeft. Een proces dat na de hervorming van de Turkse economie aan het begin van de jaren tachtig een steeds dynamischer karakter krijgt.

Tot besluit is er de nachtelijke brief. Soms geschreven door een luisteraar, maar deze keer is het een liefdesbrief van de bekende Ierse schrijver James Joyce aan Laura. Een zalvende stem maakt het liefdesverdriet, de loodzware en pijnlijke gevoelens van twee geliefden die niet bij elkaar zijn, tot enkele minuten van gezamenlijk lijden.

Karavit vertelt dat een keer in de maand het hele programma ter beschikking wordt gesteld aan een groep jongeren die vanuit de kelderruimte van de studio in Ankara live de twee nachtelijke uren vullen. Vorige maand werd het thema 'jongeren en politiek' behandeld door een studente van de opleiding Pers en Informatie van de universiteit van Ankara. Tussen de discussie door werd muziek gemaakt door jonge Turkse popmuzikanten.

"Het is een formule die heel aardig werkt, omdat we zo op onderwerpen komen die een breed deel van het luisteraarspubliek aanspreekt. Zo ligt er nu een verzoek van de studenten van een militaire school."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden