Na het ingrijpen van de mentor ging het treiteren gewoon door

Maicke (15) wordt gepest sinds hij vorig jaar uit de kast kwam. Volgens hem doet de school niet genoeg aan het probleem.

Vmbo-leerling Maicke (15) van De Nieuwe Veste in Coevorden heeft geen les meer in zijn eigen groep. De spanning tussen hem en zijn klasgenoten is zodanig opgelopen dat hij tijdelijk is overgeplaatst naar het zogenoemde 'reboundlokaal', waarin kinderen met allerhande problemen voor maximaal zes weken les krijgen.

Maicke wordt gepest. In de pauzes duwen andere tweedeklassers hem, slingeren ze scheldwoorden naar zijn hoofd en lappen ze hem pootje. Het getreiter is naar eigen zeggen hevig toegenomen sinds hij eind vorig jaar uit de kast kwam. "Ze dreigen me zelfs in elkaar te trappen", zegt hij. "Ik begrijp het niet, want de hele klas wist eigenlijk allang dat ik op jongens val. Ik zie er namelijk homo-achtig uit."

Om het gesar te stoppen stapte Maicke een aantal keren naar zijn mentor. Die gaf hem het advies de pesters te negeren, liet de klas de voorlichtingsfilm 'Help! Een homo in de klas' zien en ging tot twee keer toe in gesprek met de leerlingen. Maar het hielp niet, volgens Maicke bleven zijn klasgenoten hem jennen.

"De school doet niet genoeg aan het pestprobleem. Ze straffen alleen leerlingen die iemand anders geschopt hebben of zo." Zelf is Maicke ook tot twee keer toe geschorst. Begin deze maand voor vijf dagen, omdat hij een meisje een bloedlip had geslagen. "Ze beschuldigde me van het roddelen over haar vriendin", zegt hij. "Ik ontkende en probeerde niet op haar te letten, maar ze stopte niet met het geklier. Toen heb ik haar een tik verkocht."

Schooldirecteur Ben Karstenberg vindt het lastig de pesterijen in klas 2bb op te lossen. "Dat is niet een-twee-drie gedaan. De hele groep moet elkaar leren respecteren, moet ontdekken hoe je met een ander omgaat", zegt hij. "Die bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling van een kind is een taak van de school, maar het is minder simpel dan het uitleggen van een wiskundesom of een taalopdracht. "

Al helemaal in deze klas. "Cognitief zijn deze leerlingen niet de meest sterke", aldus Karstenberg. "Verbaal zijn ze minder goed ontwikkeld, waardoor getreiter sneller escaleert en uitmondt in fysiek geweld." Volgens de directeur is dat ook zo in het geval van Maicke. "Het zijn pubers die voor het eerst in aanraking komen met homoseksualiteit en dat is wennen. Beide partijen reageren heftig op elkaar en vorige week sloeg de vlam in de pan."

De school wil dat Maicke zo snel mogelijk terugkeert naar zijn eigen klas. "Nu hij in rebound zit kunnen wij rustig met hem, zijn moeder en de andere leerlingen praten", zegt Karstenberg. "Hij moet zeker niet definitief de groep uit, dan wordt het probleem alleen maar verplaatst."

Maickes hele naam is bekend bij de redactie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden