Na 'Fatsoen moet je doen' is er: 'Koen moet je doen'

stemlokaal
Negatieve publiciteit is ook publiciteit, die reclamewet bewijst Koen Hawinkels uit Maasbracht weer eens. De 29-jarige kandidaat voor het CDA is in één klap een bekende Nederlander geworden nu hij de nationale prijs heeft gewonnen voor de slechtste slogan. 'Koen moet je doen' is zijn motto. Zijn vrienden en hij hadden in het café aanvankelijk een iets langere variant bedacht: Stemmen op Koen, dat moet je doen. Maar dat bekte niet lekker.

De leus is bijna het 'Fatsoen moet je doen' van CDA-premier Jan Peter Balkenende. "Daar kwamen we pas later achter", zegt de nummer 8 van het CDA, dat in de gemeente Maasgouw zes zetels heeft. Voor Hawinkels kan de wedstrijd net het laatste zetje zijn: "Alle publiciteit is mooi meegenomen. Ik woon in een kleine gemeenschap, hier wordt vooral op een persoon gestemd. Met de voorkeursstemmen moet het nu wel lukken."

De Udense VVD-lijsttrekker Rene Peerenboom eindigt op 2, met een leus die refereert aan zijn naam: 'Stem op een goede Peer. Daar plukt Uden de vruchten van'. En de VVD ook: ze deelt in Uden 'goeie peren' uit aan plaatselijke helden, en onder het kopje 'goeie oogst' staan de lokale wapenfeiten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden