Na EK en WK is het Glazen Huis ons nieuwe nationale volksfestijn

Serious Request roept Wij-gevoel op Voor bedrijven is 3FM-actie een 'publiciteitskanon'

REPORTAGE | FLEUR DE WEERD | LEIDEN

De zestienjarige Rosa Droogers kijkt verbaasd vanonder haar kerstmuts. "Waarom ik het Glazen Huis leuk vind? Het is gewoon gezellig, zo met zijn allen." Ze staat tussen een groep klasgenoten op de Beestenmarkt in Leiden, waar ze net 9500 euro door de brievenbus hebben gedaan.

"We hebben met drie scholen uit Almelo 24 uur niet gegeten. Heel onbaatzuchtig en voor een goed doel", vertelt ze met een serieus gezicht. "Alleen balen dat die andere school uit Almelo meer geld heeft opgehaald", voegt vriendin Noeschka van der Kraam (17) toe. Ze knijpt haar ogen samen. "We hebben de actie maanden voorbereid, dus ik had ze wel willen verslaan."

Na Koninginnedag, Bevrijdingspop, het EK en het WK heeft Nederland er een nieuw volksfeest bij: Serious Request. Voor het achtste jaar kijkt en luistert half Nederland naar de drie 3FM-dj's die zich een week lang uithongeren in een glazen kooi op een plein ergens in Nederland. De fans kunnen plaatjes aanvragen voor geld of een eigen actie organiseren. De opbrengst gaat naar een door het Rode Kruis verkozen 'stille ramp'. Dit jaar: moeders in oorlogsgebieden.

"Supergoed", vindt Rosa, "want die moeders krijgen heel weinig aandacht." Haar klasgenote knikt. "Bovendien is er nog een ander goed doel: hoeven we vandaag niet naar school. Heel mooi want ik heb economieproefwerk."

Achter de twee meiden, op de Leidse Beestenmarkt, genieten meer mensen van hun vrije woensdagmiddag. Alles wordt uit de kast gehaald om het geld te laten rollen. Terwijl Marco Borsato achter de glazen plaat zijn verjaardag viert, zit buiten een blond meisje op een nepstier, delen melkveehouders gesponsorde kaas uit en drinkt een groep studenten hun kater weg met glühwein. Dj Gerard Ekdom ziet het aan en lacht: "We hoereren op alle fronten. Maar dat mag, als er maar geld binnenkomt voor de mama's."

Naast een positief zelfbeeld en het kerstgevoel zijn er ook andere redenen om mee te doen. Het evenement is uitgegroeid tot een publiciteitskanon, waar niet alleen de radiozender, het Rode Kruis en de Leidse horeca van profiteren, maar ook andere bedrijven en artiesten zichzelf mee profileren. Voorbijganger Maryse Venema (34) kijkt naar een meisje dat voor een zorgverzekeraar schuimrubberen zwaaihanden verkoopt. "Misschien slaan ze er wel een slaatje uit, maar ach, het is voor een goed doel, dus wat maakt mij het uit."

Evenementenfotograaf John van Montfort (40) - die vandaag vrijwillig foto's maakt - begrijpt wel dat bedrijven en artiesten mee willen doen. "Als het zo goed georganiseerd is als hier wordt het voor grote bedrijven steeds interessanter. En als het blijft groeien, neemt dat alleen maar toe. Vorig jaar haalden ze zeven miljoen euro op, maar binnen drie jaar is dat verdriedubbeld, let op mijn woorden."

Vanwege zijn marketingachtergrond kan hij feilloos uitleggen waarom iedereen zo blij wordt van de 3FM-actie. "Nederlanders zijn koning van het wij-gevoel. Je ziet het ook bij Bevrijdingsdag of een groot voetbaltoernooi: als er een gratis evenement is zijn we er allemaal bij. We willen laten zien dat we meedoen. Voor het goede doel, maar ook voor onszelf."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden