Na de roem weer terug onder het viaduct

In 1988 blonk Shafiq Syed nog uit in zijn rol van straatkind in 'Salaam Bombay!'. Inmiddels verdient hij de kost als riksja-chauffeur. (FOTO KIPPA) Beeld KIPPA
In 1988 blonk Shafiq Syed nog uit in zijn rol van straatkind in 'Salaam Bombay!'. Inmiddels verdient hij de kost als riksja-chauffeur. (FOTO KIPPA)Beeld KIPPA

Ruim anderhalf jaar na de Oscarregen over ’Slumdog Millionaire’ van regisseur Danny Boyle is India nog lang niet uitgekeken op de kindsterretjes uit de film, Azharuddin Ismail en Rubina Ali. De pers volgt hun lotgevallen op de voet, zoals afgelopen zomer, toen Rubina eindelijk haar sloppenwijk zou verlaten, en toen toch weer niet.

Hun verhaal lijkt sterk op dat van Shafiq Syed, nu een 34-jarige riksja-chauffeur in Bangalore. In 1988 werd hij als twaalfjarig straatschoffie letterlijk van onder een viaduct geplukt om te acteren in de film ’Salaam Bombay!’.

De film viel in de prijzen op internationale festivals en kreeg een Oscarnominatie voor beste buitenlandse film. In India mocht Shafiq de prijs voor beste kindacteur in ontvangst nemen. Net als Azharuddin Ismail en Rubina Ali, droomde Shafiq na zijn eerste rol van een sterrenbestaan. „Ik kreeg mijn eigen kamer in een vijfsterrenhotel, en journalisten kwamen me iedere dag interviewen. Maar daarna brachten ze me gewoon weer terug naar mijn viaduct”, zegt hij, in gebroken Engels vermengd met Hindi.

Shafiq was van huis weggelopen. Niet, zoals zijn karakter Krishna in de film, weggestuurd door zijn moeder om geld te verdienen, maar ’gewoon, voor het avontuur’. „Ik was gelukkig, toen. Ik had niets nodig.” Het harde leven vol drugs en prostitutie, dat ’Salaam Bombay!’ laat zien, heeft hij zelf nooit meegemaakt. „Het is een realistische film, dat heb ik bij anderen gezien. Ik had geluk.”

’Slumdog Millionaire’ was de eerste film sinds jaren die Shafiq zag. Hij is niet afgunstig, zegt hij, als hij ziet hoeveel aandacht de kleine acteurs uit de sloppenwijken krijgen. „Al die belangstelling geeft die kinderen zelfvertrouwen, en betere kansen.”

Zelf wist Shafiq door het afstruinen van filmstudio’s nog één rol te bemachtigen, in de film ’Patang’ uit 1994. Niet lang daarna gaf hij zijn filmambities op. Het geld dat hij met ’Salaam Bombay!’ had verdiend, 15.000 roepies (230 euro), was al een tijdje op en hij woonde weer op straat. Het gebrek aan een vast adres en schone kleren maakte het auditie doen er niet makkelijker op. Bovendien was hij inmiddels achttien, en niet langer ’dat jongetje’ uit de film.

Een poging om als camera-assistent te werken ging mis, omdat hij te veel formulieren moest invullen. En Shafiq kon en kan nog altijd niet schrijven. „Nu zou ik willen dat ik een goede opleiding had gehad. Dat is belangrijker dan acteren”, aldus de chauffeur, die van ongeveer drie euro per dag zijn gezin met drie schoolgaande kinderen moet onderhouden.

Mira Nair, de regisseuse van ’Salaam Bombay!’, had destijds van de opbrengsten van de film een stichting opgezet om de straatkinderen uit de film onderdak en scholing te bieden. Shafiq zegt dat hij buiten de boot viel, omdat hij al te oud was. De stichting bestrijdt dit –Shafiq zou, net als een aantal andere jonge acteurs uit de film, zelf zijn teruggevallen in het straatleven. Drie van hen zijn inmiddels overleden – een door een ongeluk, een ander door een longontsteking en een derde aan hiv.

Vorig jaar kreeg Shafiq ineens een telefoontje van Mira Nair. „Ze vroeg hoe het met me ging. Pas na ’Slumdog Millionaire herinnerde ze zich mij’, zegt hij met enige bitterheid in zijn stem.

Zijn droom van filmster is weer opgelaaid. Deze keer hoopt hij met zijn eigen levensverhaal op het witte doek te komen. Daarom was Shafiq ook niet jaloers, toen hij Rubina en Azharuddin over de rode loper in Hollywood zag lopen. „Ik kom er ook nog wel.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden