Na 40 jaar nog net zo leuk

interview | Rietje Nivard is mede-oprichter van de eerste kinderboekenwinkel van Nederland. Veel digitaliseert, maar deze winkel is er al 40 jaar.

De bank dacht er destijds anders over, maar Rietje Nivard en haar man Guillaume wisten het zeker: een kinderboekenwinkel is een briljant idee. Nu bestaat de winkel, met twee vestigingen in Amsterdam, 40 jaar. We spreken Rietje in het filiaal aan de Rozengracht. Na sluitingstijd, want dat verhaal van de klant en de koning, dat staat hier dikgedrukt. De Kinderboekwinkel is een instituut in Amsterdam en ver daarbuiten. Annie M.G. Schmidt en Fiep Westendorp kwamen er al eens over de vloer, Roald Dahl signeerde er, de winkel organiseerde een Harry Potternacht en als het aan Rietje ligt dan blijft er leven in de lezerij, daar in die winkels met dat rode hijskraankarretje van Pluk van de Petteflet voor de deur.

In 1975 opende u de eerste kinderboekenwinkel van Nederland. Wat was dat voor een tijd? Hadden kinderboeken toen een andere betekenis?

"Dat was hier om de hoek aan de Eerste Bloemdwarsstraat in de Jordaan. Een soort kweekplaats voor ondernemers was het toen. Shoebaloo is hier begonnen, Jan Jansen, noem maar op. En wij dus. Iets specialistisch was er nog nauwelijks met boekenwinkels. Ja, je had Woutertje Pieterse in Rotterdam. Die hadden uitsluitend poëzie, maar dan had je het wel gehad. Wij vonden het vanaf het begin af aan een briljant plan, al dacht de bank daar anders over. Maar het ging zo goed dat we later een tweede vestiging openden. Dat was echt een wens van ons aan de Nieuwezijds Voorburgwal, in het boekenhart van Amsterdam. Al is van dat hart nu niet meer zoveel over. Boeken hebben een minder voorname plaats in de samenleving gekregen. Kinderboeken ook. Vroeger stonden kinderboekenauteurs op de voorkant van de Haagse Post. Wij hebben hier de Gouden Eeuw van de kinderboeken meegemaakt."

Wat is er zo bijzonder of anders aan een speciaalzaak in kinderboeken?

"Kennis van de boeken die je verkoopt is heel belangrijk. Omdat de koper niet altijd de lezer is. Om aan die behoefte aan advies te kunnen voldoen, komt al het personeel eens per week bij elkaar om alle boeken die zijn binnengekomen aan elkaar voor te lezen. Kinderen zijn soms verbaasd: "Heb jij dit boek echt gelezen?", vragen ze dan. Ik vind het na 40 jaar nog net zo leuk. Soms komt er een klant die hier vroeger als kind kwam. U bent toch dat meisje dat hier vroeger stond, zeggen ze dan. En één keer per jaar flink blunderen is ook altijd leuk. Dat je totáál verkeerd inkoopt. Kinderen zijn ook zo onvoorspelbaar in hun keuze. Het leukste? Poe, het leukste... Ik kan vooral blij worden als ik weer een boel nieuwe boeken binnenkrijg. En ik hou van mensen. Het contact met klanten kan heel ontroerend zijn. Laatst zag een mevrouw het boek 'Bij Uil Thuis' van Arnold Lobel hier in de kast staan. Waarop ze zei: "Ik hoor nu de stem van mijn moeder en die is al 10 jaar dood."

Wat voor ontwikkeling heeft u het kinderboek zien doormaken?

"Minder lettertjes. In de jaren zeventig stonden er veel meer lettertjes in boeken. Die zijn voor een groot deel door het beeld verdrongen. En de toon is veranderd: 'Zo, jongens en meisjes, jullie zullen wel heel nieuwsgierig zijn naar een avontuur van Bolke de Beer'. Dat kan dus niet meer. Kinderen worden tegenwoordig serieuzer benaderd."

Nederland is goed in kinderboeken. Heeft u daar een verklaring voor?

"De kwaliteit is enorm. Vooral van de illustraties. Het schijnt te maken hebben met het feit dat Nederland daarvoor altijd een goede opleiding heeft gehad."

Wat is de toekomst van het jeugdboek?

"Dat verdwijnt heus niet. Bij scholen is de belangstelling juist toegenomen en bijvoorbeeld opa's en oma's vormen een heel nieuwe doelgroep. Die hebben herinneringen. Het beleven van een kinderboek is zo bijzonder, dat kun je nooit ervaren op een later tijdstip. Het is alsof je zou vragen: Blijven mensen eten? Als het kinderboek niet bestond, dan zou je toch willen dat je het uitvond?"

En de toekomst van u en De Kinderboekwinkel?

"De zaak is een jaar geleden verkocht aan uitgeefster Iris Mollinger. Zij heeft de zaak meer geautomatiseerd en er zijn meer boeken in verschillende talen bij gekomen. Ik vind het heerlijk dat zij het zo goed doet. Ik ben nu als het ware in loondienst in mijn eigen zaak."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden