Muzikanten in de Pijp gaan gebukt onder leed

(Trouw) Beeld
(Trouw)

De documentaire ’Mama Don’t Like No Guitarpickers ’Round Here’ van Jacqueline van Vugt 30 sep. nog te zien op het Nederlands Film Festival in Utrecht, en vanaf 1 oktober in de bioscoop.

Belinda van de Graaf

Jacqueline van Vugt heeft met haar documentaire ’Mama Don’t Like No Guitarpickers ’Round Here’ een bijzondere ode gemaakt aan muziekwinkel De Plug in Amsterdam. De film dingt deze week met dertien andere films mee naar het Gouden Kalf voor de Beste Documentaire.

Het hoekpandje aan de Ruysdaelkade in de Amsterdamse volksbuurt de Pijp is een bekend adres voor muziekliefhebbers. De winkel is tot de nok toe gevuld met muziekinstrumenten – vooral vintage gitaren uit de jaren vijftig en zestig – en heeft een opmerkelijke clientèle.

Gitaristen Dany Lademacher (bekend van Herman Brood & His Wild Romance) en Marijn Slager (van Nuff Said) lopen er binnen voor hun spulletjes en een babbeltje met Peter, de energieke eigenaar van de zaak. Ook Ad Visser snuffelt er rond. Hij wil best even luisteren naar ’de zomerhit’ die Peter met een paar kompanen heeft opgenomen en die hij al een tijdje vergeefs probeert te slijten.

Jacqueline van Vugt, die zelf de camera bedient, filmt het zaakje vooral als een toevluchtsoord voor lokale muzikanten, kampend met persoonlijk leed. Niet alleen Peter, de eigenaar van de zaak, maar ook twee van zijn vaste klanten, musici Brian Gibney en Arthur Ebeling, lijden onder problematische omgangsregelingen met hun kinderen.

Vooral het portret van Brian Gibney (recent nog gastmuzikant bij lounge-orkest The Herb Spectacles) is vervuld van tragiek, zoals hij ziek en eenzaam rondscharrelt in zijn bovenwoning in de Pijp. De regisseuse die jarenlang naast De Plug in de Pijp woonde, heeft vanuit het muziekhandeltje eigenlijk een fantastisch blues-portret gemaakt van de man en zijn gitaar, die zich verder niet zo’n raad weet met het leven en de liefde.

Voor de filmmakers moet het nu een zeer onaangename zaak zijn dat de moeder van Peters dochtertje een kort geding heeft aangespannen over het feit dat het meisje in de film is te zien. Dit heeft de distributeur van de documentaire een paar dagen geleden namens de regisseuse laten weten. De rechter heeft inmiddels ook verboden alle beelden waarin het dochtertje voorkomt, te gebruiken. Het betekent dat vier fragmenten bij vertoning van de film worden ’geblurd’ en dat ook de titelrol niet in beeld mag. De documentaire zal daar verder niet al te zeer onder leiden – het zijn gelukkig geen dragende scènes. Wel is dit precies het soort ’tristesse’ dat het verhaal van De Plug in de Pijp aankleeft.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden