Muzikant gaat in de mode

Natuurlijk zaten er de afgelopen weken tijdens de Parijse modeshows weer tal van beroemdheden op de eerste rij. En niet voor niks. De heren en dames modeontwerpers betalen graag en grif voor de pr die de acteurs en popsterren hen verschaffen. Zo werden zangeressen Kylie Minogue en Gwen Stefani van No Doubt front row gesignaleerd bij respectievelijk Chanel en Dior.

Beide beroemdheden weten inmiddels dat er aan het modefront heel wat meer valt te halen dan een leuke gage voor louter hun aanwezigheid, of een gratis jurkje ter opluistering van de eerstvolgende première. Kylie heeft tegenwoordig ook een eigen ondergoedlijn, KylieLove, te verkrijgen via de Britse website www.figleaves.com. Of de zangeres met het befaamde achterwerk zelf aan de ontwerpen te pas is gekomen, laat staan naald en draad ter hand heeft genomen, valt te betwijfelen. Maar Minogue was in elk geval niet te beroerd de lingeriesetjes, voorzien van illustere namen als Obsession, Cheekies en Vixen, op de 'vijgenbladerensite' te showen.

De immer op geheel eigen wijze geklede Gwen Stefani schijnt zich wel intensief te hebben bemoeid met haar handtassenlijn L.A.M.B. (afkorting van Love Angel Music Baby), die het merk LeSportsac uitbracht. En niet zonder succes. Volgens de directeur van het tasjesimperium stuiteren de ontwerpen van Stefani over de toonbank. Zodoende komt de rockchick dit voorjaar ook met een eigen kledinglijn in haar flamboyante stijl, die wordt omschreven als een mix van skaterpunk en jaren-veertigglamour.

Dat het hard kan gaan in de confectie weet cashcow Jennifer Lopez als geen ander. Haar geur- en kledingmerk, 'JLo by Jennifer Lopez', was in 2002 naar verluidt goed voor een omzet van 65 miljoen dollar. Reden voor de zangeres/actrice om zich binnenkort ook op de lingerie te werpen en volgende maand een eigen winkel in Moskou te openen. Inspiratie te over voor Beyoncé, die hoewel ze muzikaal gezien oneindig veel meer om het lijf heeft dan JLo, toch wil gaan bijverdienen met twee kledinglijnen, streetwear en 'betaalbare couture', waaraan moederlief ook haar medewerking verleent.

De Amerikaanse hiphopstal heeft eveneens begrepen dat fans naast cd's graag geld neertellen voor de looks van hun idolen. Het afgelopen jaar gingen opvallend veel rappers in de textiel: 50 Cent, Nelly, Snoop Dogg, Eminem, Ice-T en (de zaakwaarnemers van) Tupac Shakur, die zeven jaar geleden werd vermoord.

Eerstgenoemde, 50 Cent, ging daarbij een samenwerking aan met Reebok, dat ook Jay-Z contracteerde voor haar op de muziekindustrie geïnspireerde lijn, 'Sounds and Rhythm Sport'. De 50 Cent-sneakers doen het buitengewoon goed; uiteraard tot grote tevredenheid van het rapicoon, dat -heel handig- de schoenen in zijn nummer 'Stunt 101' bezingt.

Het is nog even afwachten of DMX met zijn hiphop-outfits voor honden, ook een graantje meepikt van de muziek-modehype. Maar zijn zakenpartner heeft er alle vertrouwen in. De honden-modeindustrie loopt volgens hem twintig tot dertig jaar achter -hij en DMX zullen dat gat wel even dichten. Want ja, als je zelf volgens de laatste codes gekleed bent, wil je natuurlijk geen truttig geruit dekje voor je trouwe viervoeter.

Lichtend voorbeeld voor de rappers is Sean Combs, beter bekend als P. Diddy of Puff Daddy, die er naast verschillende artiestennamen ook tal van ondernemingen op na houdt. Combs begon vijf jaar geleden met het mannenmerk Sean John, dat inmiddels zo lekker loopt dat hij binnenkort ook met een vrouwencollectie en cosmeticalijn komt.

P.Diddy, die er prat op gaat zelf te ontwerpen, houdt er een wat chiquere, 'maffia-achtige' stijl op na dan zijn collega-rappers, die zelfs door de gevreesde hoofdredactrice van Vogue, Anna Wintour, de hemel in werd geprezen.

Minder florissant was het eind vorig jaar gepubliceerde rapport van de Amerikaanse arbeidersorganisatie NLC, dat meldde dat de Sean John-kleding onder erbarmelijke omstandigheden in Hondurese ateliers in elkaar werd gezet. Maar of de in- en inhebberige Combs daarmee zit? Zelfs zijn ook niet onzelfzuchtige ex, Jennifer Lopez, noemde hem ooit een 'materialistische zak'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden