Muzikale voorstelling neemt de politiek geestig op de korrel

ROBBERT VAN HEUVEN

Theater

NTGent/KVS Revue Ravage ****

Geen haar op zijn kale hoofd die eraan denkt: opstappen. De plucheplakkende, sociaal-democratische, politieke mastodont Joris laat zich zijn glansrijke carrière niet afnemen. Ook al is de glans er allang af: de peilingen kelderen en het electoraat roept om fris en eigentijds politiek bloed. Het politieke en het persoonlijke laten zich, kortom, niet scheiden. Ego's zijn groter en persoonlijke belangen belangrijker dan goed is voor het algemeen belang. De ravage in de titel 'Revue Ravage', de muzikaal-politieke revue van de Vlaamse gezelschappen NTGent en KVS, verwijst naar het onvermijdelijke gevolg daarvan.

Het vrijwel kale toneel wordt voor de helft gevuld met de muzikanten van Flat Earth Society. Want regisseur Josse de Pauw, schrijver Tom Lanoye en componist Peter Vermeersch hebben goed begrepen dat politieke spin en het amusement van de revue met elkaar verwant zijn. Tussen de scènes door pakken de acteurs het publiek in met hun liedjes, die zich net zo genoeglijk in het oor nestelen als een pakkende oneliner. Op een ander moment klinkt de muziek weer even schurend als de politieke werkelijkheid zich verhoudt tot de realiteit. En even gemakkelijk als populisme het electoraat verleidt, krijgen de acteurs de zaal aan het meeklappen.

Zo versterkt de muziek slim het thema van de voorstelling. Dat muziek en teksten lijken te verwijzen naar de liederen van Bertolt Brecht en Kurt Weill, de peetvaders van het politieke theaterlied, zal geen toeval zijn. Misschien sleept het plotje, waarin Joris wikt en weegt om op te stappen ten gunste van zijn zoon Sven, zich wel erg langzaam naar een climax. Misschien zijn ook niet alle acteurs wereldzangers. Toch is 'Revue Ravage' een erg fijne voorstelling die geestig en muzikaal de hedendaagse politiek op de korrel neemt, zonder belerend of moralistisch te worden.

Alle acteurs weten in de korte scènes die hen gegund zijn interessante personages neer te zetten, maar Josse de Pauw blijft de meester in het spelen met muziek. Van een monoloog over de huisbezoeken die Joris aan mensen brengt, maakt hij met het orkest een jamsessie die je niet licht vergeet. Zoals echt politiek talent zeldzaam is, zo zijn er ook maar weinig die het publiek zo kunnen hypnotiseren met een wervelwind van tekst en muziek.

Morgen in Amsterdam, 15 mei in Groningen. Info: www.ntgent.be

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden