Review

Muzikale rijkdom met mildere Madonna

Laten we met het belangrijkste beginnen: ze zag er weer prachtig uit. Alsof ze nog eens wilde tonen waarom ze al decennia een stijlicoon is, zo ravissant was Madonna (46) in het Arnhemse Gelredome met haar glitterbustière met knielaarzen en strakgesneden legeruniform.

Haar gevoel voor stijl bleek een van de weinige dingen die onveranderd waren gebleven. Want het optreden in het kader van de Re-Invention Tour markeerde op meerdere vlakken een breuk met het verleden. Was Madonna de laatste keer dat ze Nederland aandeed in 1990 nog op en top de rebel, woensdag bleek ze in een veel mildere levensfase beland. Niet alleen bood ze haar excuses aan dat ze zo lang niet in Nederland had opgetreden ('Sorry dat ik zo lang ben weggebleven. Het was niet mijn bedoeling.'), ook in politiek opzicht hield ze zich op de vlakte. Over de Irak-oorlog viel geen onvertogen woord en slechts incidenteel bevatte de show een plaagstootje, zoals op het moment dat de danseressen in een mini-uitvoering van een boerka en een habijt opkwamen. Maar dat gebeurde zo terloops dat het eerder een speldenprik was dan een statement. Zelfs aan de kabbala, Madonna's nieuwste bevlieging, werd slechts zijdelings gerefereerd met een T-shirt met de opdruk: 'Kabbalists do it better.' Voor de rest bleef Madonna's boodschap beperkt tot obligate beelden van oorlog en armoede en de tekst 'reinvent yourself' die aan het slot op de videoschermen verscheen.

Ook qua visueel spektakel week de show af van zijn voorgangers. Natuurlijk, de choreografieën waren beeldschoon en er viel genoeg te zien (skateboarders, acrobaten, trapeze-artiesten), maar zeker in vergelijking met de optredens van de vorige Drowned World Tour was het concert in Arnhem zeer sober.

Het terugschroeven van het aantal spectaculaire stunts had wel als effect dat Madonna meer lucht overhield voor haar zang. Een topzangeres zal ze nooit worden, maar voor haar doen klonk de onbetwiste koningin van de popmuziek gedurende de hele show behoorlijk goed. Alleen haar cover van John Lennons 'Imagine' was een flinke uitglijder. Ze zette het nummer te laag in en klonk daarna alsof ze dreigde te stikken. En dat was nog, afgezien van het feit dat ze de song sowieso beter met rust had kunnen laten, omdat het zo met Lennon verweven is dat niemand anders het ooit recht kan doen.

Het schoonheidsfoutje was haar snel vergeven door de muzikale rijkdom die het optreden bood. Het concert omvatte een dwarsdoorsnede van Madonna's oeuvre, met nummers uit haar begintijd en van haar laatste cd 'American Life'. Opvallend genoeg koos ze niet alleen voor live-favorieten als 'Holiday' en 'Express Yourself', maar ook minder voor de hand liggende nummers als 'Burning Up' en 'Hanky Panky'.

Bovendien liet Madonna op alle songs een nieuw licht schijnen. Discostamper 'Deeper and Deeper' werd een zwoele jazzsong, 'Burning Up' een spetterend gitaarnummer (met Madonna op elektrische gitaar!) en 'Like a Prayer' zette met een vette dancebeat het publiek in vuur en vlam. Zou ze dat bedoeld hebben met 'reinvent yourself'?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden