Review

Muzikale Beatles-quiz van George Martin

’Love’ van The Beatles verschijnt 20/11 bij EMI. Info: www.thebeatles.com

De muziek van The Beatles uit elkaar trekken en de losse stukjes aaneen plakken tot iets geheel nieuws. Dat vereist lef en kunde, zaken waarover Beatles-producer Sir George Martin (80) beschikt. Met zijn meesteroor mixte hij fragmenten uit zo’n honderd Beatles-nummers aan elkaar, en kreeg een beetje hulp van zoon Giles. Die zette de oorspronkelijk opnames van 250 songs op de computer – liefst elk instrument apart – en samen puzzelden ze er op los.

Het ingenieuze resultaat heet ’Love’ en is de soundtrack bij een Cirque du Soleil-show die in juni in de VS in première ging. De show is technisch gezien te log om op tournee te gaan. Maar wel verschijnt nu de muziek op cd en op audio-dvd. Platenmaatschappij EMI hield gisteren een eerste luistersessie.

In Engeland werd het album al omschreven als ’het beste compilatiealbum ooit’ (Telegraph). Verwacht wordt dat het met Kerst op 1 staat.

Heiligschennis, dat gerommel met soms klassieke opnames? De Martins gingen op verzoek van de overgebleven Beatles Paul McCartney en Ringo Starr aan de slag, maar hadden bij elke vondst de neiging om om toestemming te vragen. Ze verwachtten wel wat bezwaren, omdat Beatles-muziek wordt beschermd ’als de heilige graal’, volgens Giles.

Platenlabel Apple moedigde het tweetal aan om vooral niet bang te zijn. Alles mocht. De enige regel, namelijk dat ze alleen originele Beatles-muziek mochten gebruiken, werd eenmaal gebroken, bij ’While My Guitar Gently Weeps’. De basis daarvan is op ’Love’ een demo-opname van Harrison, maar omdat zijn weduwe Olivia die opname van stem en gitaar niet ’af’ vond, componeerde Martin een aanvullend strijkarrangement. De huilende gitaar waarover Harrison zong, op de albumversie een solo van Eric Clapton, is hier verdwenen, maar duikt op in ’Lady Madonna’, dat verder de riff uit ’Hey Bulldog’ en de orgelsolo van Billy Preston op ’I want you/She’s so heavy’ bevat.

’Octopus’s Garden’ combineert Ringo’s stem met strijkers van ’Goodnight’. En in ’Tomorrow Never Knows’ zit onder John Lennons zang de Indiase muziek van Harrison uit ’Within You Without You’.

Waarom dat alles zo nodig moet? Omdat klassieke en minder bekende songs zo op elkaar kunnen reageren, dwars door de tijd, verschillende albums en muzikale stijlen heen, was het antwoord. En in ieder geval verfrissen de verrassingen de oren.

Bovendien is deze Beatles-quiz ook gewoon leuk, net zoals de Martins zelf veel lol beleefden aan het einde van ’Strawberry Fields Forever’. Ze plakten er zoveel mogelijk deuntjes in B aan vast. En zo hoor je het hoornkwartet uit ’Sgt. Pepper’s’, het olijke trompetje uit ’Penny Lane’, het clavecimbel en de cello uit ’Piggies’ en het einde van ’Hello Goodbye’. Of het allemaal zo goed past is de vraag, maar wat maakt het uit: volgens Giles was het vooral ’fun’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden