muziek

UTRECHT - De Spaanse barokcomponist Joaquin Martinez de la Roca zal voor vele vaste bezoekers van het Festival Oude Muziek een volslagen onbekende zijn geweest. Dat die naam na de uitvoering woensdagavond van zijn toneelmuziek bij 'Los desagravios de Troya' (Het ontzet van Troje) lang zal na-echoen, is niet erg waarschijnlijk.

Het festivalpubliek kreeg niet te maken met een ontdekking van het kaliber Marc'-Antoine Charpentier van jaren geleden; diens muziek is sindsdien zeer geliefd geworden in Nederland, evenals het ensemble dat toen zijn muziek uitvoerde: Les Arts Florissants. Of het ensemble Al Ayre Espanol in de voetsporen van hun Franse collega's kan treden, valt te bezien.

Dirigent Eduardo Lopez Banzo leidde vanachter het orgel vijf zangers en een instrumentaal ensemble, bestaande uit twee violen, twee hobo's, fagot, trompet (virtuoos bespeeld), violoncello en continuogroep. Dat Lopez Banzo met zijn groep niet tot opzwepende resultaten kwam, heeft waarschijnlijk met de kwaliteit van de muziek te maken, maar het optreden van Al Ayre Espanol kenmerkte zich meer door gedegenheid dan door esprit.

Martinez de la Roca componeerde zijn muziek in 1712 bij een toneelstuk van Juan Francisco Escuder (stadsbestuurder in Zaragoza). Die voegde aan het verhaal van Vergilius enkele personages toe en legde linken tussen het koningshuis van Troje en dat van de Borbons en maakte toespelingen op de gebeurtenissen in de Spaanse Successieoorlog. Informatie uit het programmaboek, want van het toneelstuk werd woensdag niets uitgevoerd.

In de muziek zijn de verbindingen met het verhaal minimaal. In de drie bedrijven zijn er wat optredens van Venus die de krijgers aanmoedigt en haar overal gehoorde boodschap in simpele ariaatjes uitzingt: liefde overwint alles. Voorafgaand aan het toneelstuk klonk een zogenoemde Loa (lofzang) waarin Roem en Vreugde ter meerdere eer en glorie zongen van de zojuist geboren Infante Don Felipe, aan wie het stuk was opgedragen.

In de twee intermedies was de muzikale bijdrage substantieler. In het tweede intermedie werd een soort wedstrijd uitgezongen waarin Frankrijk, Italie, Portugal en Spanje streden om de eer wie de nieuwgeborene muzikaal mocht begroeten. De verschillen tussen de diverse stijlen waren minimaal hoorbaar; ook hier kabbelde de muziek voort in bekoorlijke coupletten en strofes en voor het gevoel steeds maar in dezelfde toonsoort.

Misschien dat deze muziek aan kracht wint binnen de uitvoering van het toneelstuk. Zo achter elkaar gespeeld in een goed gevuld (en enthousiast) Vredenburg voldeed het nauwelijks aan de eisen van een volwaardig prime-time-festival-optreden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden