muziek

DEN HAAG - De fraai ogende titel 'La France aux Pays-Bas', bij het Nederlands Kamerkoor in gebruik voor een vijfdelige concertserie, maakt een wat overdreven indruk. Het eerste concert, woensdagavond in de Haagse Nieuwe Kerk gegeven, bevatte namelijk composities van de Nederlander Anthon van der Horst, van de Brits-Spaanse Maurice Ohana en van de Fransen Guy Reibel en Jean Louis Florentz. Meer recht aan de titel 'La France aux Pays-Bas' deed de in 1985 door het Nederlands Theater Instituut georganiseerde manifestatie, maar, what's in a name?, het concert zelf was even indrukwekkend als superieur.

Hoe terecht de keuze van Van der Horst in deze Franse entourage was, bewees het Nederlands Kamerkoor in 'La Nuit', het sobere tweede deel uit de cyclus Choros. 'La Nuit' is een lofzang op de nacht, gebaseerd op een fragment uit een van de religieuze toneelgedichten van Charles Peguy. De nacht als voorbode van eeuwige vrede en eeuwige rust, de verheerlijking van de nacht met woorden als 'Nacht jij bent heilig, Nacht jij bent groot, Nacht jij bent mooi', maar ook de nacht waarin Jezus uitriep dat alles was volbracht. Van der Horst schreef een werk vol aangrijpende schoonheid, het Kamerkoor zong adembenemend mooi.

Voor het eerst in de geschiedenis van het Nederlands Kamerkoor werd de Franse componist-dirigent Guy Reibel uitgenodigd deze concertserie te leiden. Reibel, artistiek leider van de Groupe Vocale de France, stelde zich als dirigent volkomen in dienst van de muziek. Zijn directie was dwingend, zonder opvallend te zijn. Hij was op dit concert ook vertegenwoordigd als componist. Hij liet zich inspireren door de gedichten van Guillaume Apollinaire en in 'Liens' toonde hij zich een expressief en explosief componist die doorkneed is in de koorzang.

De componisten Ohana en Florentz droegen aan dit concert een niet minder dan sensationeel aandeel bij. Ohana bedient zich in zijn werken van afro-Cubaanse gezangen, van negrospirituals en van gregoriaans. Met dat gegeven komt hij tot betoverende muziek, zinderend, fascinerend en krachtig. Aan de uitvoerenden stelt hij de allerhoogste eisen. Alleen met een voortdurend gebruik van de stemvorken wisten de twaalf leden van het Nederlands Kamerkoor optimaal aan die eisen te voldoen. Het was zoals een van de bezoekers in de pauze opmerkte: je had niet de neiging om mee te gaan zingen. Wel om deze muziek in die uitvoering ademloos te ondergaan.

Dialoog Florentz, van oorsprong organist uit de school van Jehan Alain, Tournemire en Duruflé, is geboeid door de dialoog tussen verschillende religieuze culturen in het Nabije Oosten en Afrika. In 'Asmarâ' gaat hij uit van de tekst van de achtste psalm, een lofzang op de Scheppende God. Hij doet dat via de Ethiopische taal en de klankmogelijkheden die de Ethiopische muziekculturen hem bieden. Dit werk was het absolute hoogtepunt van een concert waarin het Nederlands Kamerkoor andermaal bewees binnen de koorwereld op ongekend grote hoogte te staan.

Na deze concertreis maakt het Nederlands Kamerkoor zich op voor een tournee door Japan. Zes concerten onder leiding van Frans Bruggen met op het programma het Requiem van Mozart.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden