Muziekverkoop groeit als kool, films ondanks Bean-succes nog verliesgevend

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Polygram, de muziek- en filmdochter van Philips, heeft haar koppositie in de wereld-muziekmarkt het afgelopen jaar fors kunnen versterken. Polygram zag de muziekomzet met 17 procent stijgen, terwijl de wereldmarkt naar schatting slechts 3 procent is gegroeid.

Polygram is nu ongeveer goed voor één van elke vijf gulden die wereldwijd aan muziek wordt uitgegeven. Vooral bij de popmuziek beleefde het concern vorig jaar veel gouden momenten. Maar liefst 38 albums werden meer dan één miljoen keer verkocht. Absolute topper was de debuut-cd van de Amerikaanse popgroep Hanson, die 8,4 miljoen keer over de toonbank ging. Andrea Bocelli verkocht met Romanza 6,8 miloen keer en U2 kwam met Pop op 5,5 miljoen stuks.

In aantallen gerekend versloeg Elton John iedereen en alles met zijn Diana-single Candle In The Wind. Daarvan zijn er vorig jaar 33 miljoen verkocht. Omdat de winst van die cd naar een goed doel gaat, rekent Polygram de omzet erover ook maar niet tot zijn reguliere omzet. Ook zonder die cd steeg de muziekverkoop van het concern met 14,1 procent toch nog veel sterker dan de markt. In de laatste drie maanden van het jaar was er zelfs een groei van 20 procent. Al met al verkocht Polygram vorig jaar voor 9,3 miljard gulden aan muziek. Het bedrijfsresultaat ging met 17,4 procent omhoog naar 1,3 miljard.

Bij de filmdivisie is de omzet eveneens sterk toegenomen, met 16 procent naar 1,8 miljard gulden. Het resultaat was met een bruto verlies van 109 miljoen echter een stuk slechter dan de min 35 miljoen van 1996. Volgens topman A. Lévy verloopt de ontwikkeling van Polygram Filmed Entertainment (PFE) toch volgens plan. Mede dankzij het grootste kassucces van PFE tot nu toe, de film met de Britse komiek Mr. Bean, was er in het vierde kwartaal al wel een bescheiden bedrijfswinst van 15 miljoen.

Polygram heeft vorig jaar honderden miljoenen gestoken in de opbouw van zijn filmdivisie. Voor 450 miljoen werden bijvoordbeeld de rechten op duizend oude films overgenomen.

Al met al steeg de concernomzet van 9,5 naar 11,1 miljard gulden en ging de winst van 608 naar 787 miljoen. Voor dit jaar rekent het bedrijf opnieuw op groei. De crisis in Azië zal geen grote gevolgen hebben, mede omdat er zowel bij muziek als film tal van veelbelovende producties op stapel staan.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden