Muziekverkoop beleeft ommekeer

De muziekverkoop maakt een opleving door. Na jaren van malaise stijgt voor het eerst de omzet weer, en met tientallen procenten.

Van onze redactie economie

December is van oudsher de beste maand voor de muziekindustrie, met cd's en dvd's als favoriete cadeaus voor sint en kerst. Uit cijfers tot halverwege de maand blijkt al dat de juichkreet van speciaalzaak Plato in Utrecht, twee weken geleden in Trouw, geen uitzondering zal zijn geweest. Plato meldde dat de recordverkopen van december 2000 werden overtroffen.

De branchevereniging voor de muziekindustrie NVPI bevestigt dat beeld. De verkoop rond sinterklaas lag voor muziek-cd's maar liefst 40 procent hoger dan een jaar eerder. Ook dvd's en games doen het goed. Vooral de albums van Madonna, Robbie Williams, Katie Melua, Il Divo en Enya waren zeer geliefd. Populaire dvd's waren Madagascar, Star Wars 3 en Charlie and the Chocolate Factory. Bij games loopt Nederland enthousiast vooruit op het wereldkampioenschap voetbal, FIFA 2006 blijkt al een kaskraker.

De muziekindustrie heeft in Nederland nog een slecht eerste halfjaar gekend, maar het derde kwartaal bracht al hoop, zo blijkt uit cijfers die het blad BS van auteursrechtenorganisatie BumaStemra gisteren publiceerde. Het aantal verkochte muziek-cd's daalde plots veel minder en de verkoop van muziek-dvd's nam zelfs met 13 procent toe.

Voor één product lijkt ondertussen toch het einde te naderen: de muziek-single. Over de eerste negen maanden van dit jaar zijn 1,5 miljoen singels gekocht, tegen 2,4 miljoen vorig jaar. Daar staat tegenover dat de verkoop van tracks via internet via het legaal downloaden ervan snel stijgt. Die overtreft nu met 2,45 miljoen stuks al de verkoop van singles in 2004. Een woordvoerster van BumaStemra denkt dat “de consument er achter komt dat Kazaa-achtige programma's toch niet tot de gewenste kwaliteit leiden“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden