Muziek voor jarig Den Haag klinkt absoluut probleemloos

DEN HAAG - De Bank Nederlandse Gemeenten gaf de opdracht en de Haagse componist Roel van Oosten schreef het cadeau voor het jarige Den Haag. Burgemeester Deetman was vrijdagavond met het geschenk in de vorm van de partituur bijzonder in zijn nopjes, maar hij deed er met plezier onmiddellijk afstand van.

ADRIAAN HAGER

Zo'n partituur hoort immers niet ergens op een plank van het stadhuis te liggen. Hij overhandigde de partituur aan Yan Pascal Tortelier, gastdirigent bij het Residentie Orkest.

Roel van Oosten noemde zijn compositie 'Passages'. Den Haag was het uitgangspunt maar zonder de bedoeling de stad (de titel verwijst naar een bekend winkelcentrum) compositorisch te 'beschrijven'. De componist had een op zichzelf staand stuk muziek voor ogen in de hoop dat zijn 'Passages' ook buiten Den Haag uitgevoerd zal worden.

Het is een vlot geschreven werk dat voor het publiek geen moeilijkheden kon opleveren. Hij kreeg er een enthousiast applaus voor. Hij spreekt duidelijk taal. 'Ontwakende Stad' heet het eerste deel en daar kan je je alles bij voorstellen. Stemmingsvol, enigszins Debussy-achtig is het verloop van dit korte deeltje. Den Haag kent meer pop-en jazz-groepen en ook het North Sea Jazz Festival. Dat inspireerde Van Oosten tot een uitbundig en ritmisch 'Festival'-deel.

Deel drie, 'Nevel', ademt een geest van melancholie en is de opmaat voor de finale. In die 'Marche Royale' leeft Van Oosten zich op humorvolle wijze uit zonder in banaliteiten te vervallen. 'Passages' is geen gelegenheidswerk geworden maar een stuk om meer dan eens te spelen.

De Ode aan Den Haag werd vrijdagavond vervolgd met een Ode aan Rome zoals zeventig jaar geleden door Respighi op papier werd gezet. Diens 'Feste romane' is geen uitgesproken meesterwerk maar de amusementswaarde is hoog. Na 'Circus Maximus', 'Jubileum' en 'Oktoberfeest' wordt het werk afgesloten met 'Bacchanaal', een spetterende finale. Tortelier en het Residentie Orkest konden met Van Oosten en Respighi uitstekend uit de voeten.

Spelend op zijn Gesu-viool uit 1719 gaf Shlomo Mintz een wonderschone vertolking van Beethovens vioolconcert. Met een juweel van een toon en een spanningsvolle muzikaliteit kwam het overbekende concert als nieuw tot klinken.

Mintz behoort tot de wereldtop; zijn aristocratische interpretatie onderstreepte die kwaliteit. Tussen violist Mintz en dirigent Tortelier klikte het uitzonderlijk goed. Tortelier is van huisuit violist en Mintz hanteert graag en veel het dirigeerstokje.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden