Muziek verbindt en scheidt de ouderen in Beecham House

Quartet
Regie: Dustin Hoffman. Met Maggie Smith.

***

De verwachting waarmee de bewoners van Beecham House, een residentie voor gepensioneerde muzikanten, aan het ontbijt a new arrival bespreken, verraadt de sleur waarvan ze hopen dat die doorbroken wordt. Die nieuwkomer, de door Maggie Smith gespeelde operadiva Jean Horton, concludeert al snel in een gevangenis te zijn beland. Voor zover dat onwaar is, maakt ze die er zelf wel van. Liefst sluit ze zich op in haar kamer, samen met haar diva-maniertjes en elpees die herinneren aan haar veel jongere, stemvaste ik.

Hoe a-typisch dit verzorgingshuis is, weet de kijker dan al. In de opening laat regisseur Dustin Hoffman de camera door de nette kamers zweven op de klanken van Verdi, de operacomponist die zelf ooit een tehuis voor oude muzikanten oprichtte, en in dit Britse landhuis gehuldigd gaat worden met een gala. Hier een stramme pianiste, daar een kortademige klarinettist, maar samenspelend begint het huis toch te dansen, waarna een bulderende zangstem alles verbindt. Muziek is ook wat deze mensen scheidt, want de privileges van toen zijn gebleven: de solisten eisen een plekje bij het raam. In het vrolijke gesneer zijn zangers nog erger dan acteurs, volgens Hoffman.

Draait zijn film om het voortbestaan van het tehuis? Een beetje maar. De clash tussen jong en oud dan? Het operacollege voor hiphop-jongeren verloopt geruisloos, waarmee dat verhaallijntje ook wegwaait. Als de littekens van levenslang liefdesverdriet vrij snel worden weggemasseerd, blijft het wel erg luchtig. Serieus naar een zonsondergang staren, even schrikken als iemand omvalt, zwaarder wordt het niet.

Het kijkplezier van 'Quartet', naar het toneelstuk van Ronald Harwood, zit in de bewoners. De Schotse komediant Billy Connolly is amusant als de goedgeluimde vrouwenversierder die vanaf de traplift de benen van de verpleegsters inspecteert. De naïeve en vergeetachtige Cissy, gespeeld door Pauline Collins, zorgt voor een Golden Girls-achtige sfeer. Michael Gambon is de tirannieke regisseur die de nodige emergency top secret meetings over het gala houdt.

Met zijn regiedebuut brengt acteur Dustin Hoffman (75) de les van 'Quartet' in de praktijk: accepteer dat je oud wordt, maar niet dat het daarmee ophoudt. Mooi dat de bijrollen gespeeld worden door echte topmuzikanten en zangers van toen - op de aftiteling even in oude glorie te zien.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden