musical

Tournee t/m april. O.a. 2/11 Breda, 3/11 Cuyk, 4/11 Sliedrecht, 7/11 Maastricht, 9/11 Heerlen, 10/11 Laren, 11/11 Sneek en 14 t/m 19/11 Amsterdam (Nieuwe De la Mar).

Het werd dinsdagavond voor aanvang erg moeilijk gemaakt onbevangen naar deze première te kijken. De voorstelling in het Bredase Chassé-Theater kon niet op tijd beginnen, omdat de beide hoofdgasten nog niet waren gearriveerd. Nu wacht ik met genoegen een half uur op de koninklijke familie of ander hoog gezag, maar toch liever niet op Ben Cramer en Sandra Reemer. Dan maar de tijd verdrijven met het lezen van het persbulletin, maar dat bleek zo kinderlijk-knullig opgesteld, dat deze avond me plotseling heel ernstig te denken gaf.

De prille organisatie Melody Musical Productions presenteert met 'Pump Boys and Dinettes' de eerste van een serie kleinschalige musicalprodukties. Daarom verdient zij nog wat krediet. Foute persberichten en eregasten vergeef ik haar, maar niet de grote artistieke vergissing die is begaan door deze Nederlandse produktie in het Engels te laten spelen en zelfs typisch Amerikaanse grappen en gebruiken grotendeels te handhaven. Het is een gemiste kans, te meer daar het origineel in opzet en uitwerking een bescheiden, maar verrassend aardige musical blijkt te zijn. Daar was heus iets moois mee te doen geweest.

De produktie, die in 1980 ontstond uit een door zes Amerikaanse vrienden bedachte cabaret-act, handelt over vier bedienden van een benzinepompstation en twee serveersters die het aangrenzende wegrestaurantje leiden. Deze zes spelers staan, in vrijwel gelijkwaardige rollen, nagenoeg onafgebroken op het toneel, en hun korte gesproken teksten zijn steeds bruggetjes naar liedjes over het leven en de liefde nabij Highway 57. De musical is dan ook bovenal een aaneenschakeling van solo- en ensemblenummers in afwisselende muzikale genres, zoals sfeervolle country en folk, uitbundige blues en rock 'n roll. Dit vereist dat de spelers goede zangers zijn, maar de mannen tevens goede muzikanten, aangezien zij zichzelf steeds begeleiden op gitaren en piano. Danny de Munk, die is aangetrokken als 'publiekstrekker', moest het afgelopen jaar dan ook een spoedcursus gitaar volgen, al wordt hij in die rol niet echt zwaar belast. Naast hem staan twee Nederlanders: basgitarist Paul Mulder, in de enige zwijgende rol, en ex-Frizzle Sizzle-zangeres Laura Vlasblom. De overige drie rollen zijn voor Amerikaanse artiesten: zangeres Leslie Gray, pianist Guy Strobel en gitarist Michael Murray. Strobel en Murray speelden reeds in vijftien buitenlandse opvoeringen van 'Pump Boys and Dinettes' en ook deze produktie draait voor een belangrijk deel op hun grote muzikaliteit.

Een cast van drie Nederlanders en drie Amerikanen zou de keuze voor een Engelstalige opvoering verklaren, ware het niet dat de plannen voor deze produktie er eerder waren dan de spelers zelf. Omdat men all-round artiesten zocht, die kunnen zingen, acteren, musiceren en zelfs tapdansen, zijn er voor de Nederlandse 'Pump Boys and Dinettes' niet alleen audities gehouden in Amsterdam, maar ook onder meer in Chicago, waar de musical al zes jaar onafgebroken speelt. Men veronderstelde klaarblijkelijk dat zulke all-rounders hier niet te vinden zijn, terwijl die zich toch op een presenteerblaadje laten aanbieden. Evenals een goede vertaler trouwens, voor wie dit aanstekelijke, maar tekstueel bijzonder zwakke liedrepertoire een artistieke uitdaging zou zijn en die ook de tenenkrommend zwakke tussenteksten en sketches meer niveau en een modern jasje had kunnen geven. De verdienste van deze 'Pump Boys and Dinettes' is dus eigenlijk alleen, dat we op een aardige produktie zijn geattendeerd en dat De Munk en Vlasblom bewijzen dat zij zo kunnen overstappen naar een goede, grondig herziene Nederlandstalige versie ervan. Daar zie ik naar uit, evenals Ben Cramer en Sandra Reemer, neem ik aan, die vast wel weer de hoofdgasten willen zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden