Musicals verdienen betere registratie

Liefst zestien musicals staan er op de agenda voor het komende theaterseizoen, een verdubbeling in vergelijking met het afgelopen theaterjaar. In dat eigen Nederlandse musicalklimaat passen cd-uitgaven. Toch moeten er vraagtekens geplaatst worden bij de wijze waarop die tot stand komen. Het gaat veelal om zaalregistraties. Dat heeft financieel en produktioneel een groot aantal voordelen boven een studio-opname, maar het artistieke resultaat is in de meeste gevallen erg teleurstellend.

Dat geldt zeker voor de registratie van YOU'RE THE TOP (The Great American Songbook 73019). Die musical handelt over leven en werk van Cole Porter en is opgebouwd uit zijn liedrepertoire. Willem Nijholt schittert in de hoofdrol. Bij het beluisteren van de cd zal niet iedereen zich voldoende realiseren dat de kwaliteit van zijn zang veel hinder ondervindt van het energieke, zeer beweeglijke spel. Ook de andere zangers komen in deze zaalopname onvoldoende tot hun recht. De vertolking van 'Love for sale', door ensemblezanger en -danser Perry Dossett, is het hoogtepunt van de theatervoorstelling; op de cd staat deze klassieker op zichzelf en boet de uitvoering veel aan kracht in.

Willem Nijholts vertolking met orkest van enkele Cole Porter-songs was de directe aanleiding hem te vragen voor deze rol. Welke maatschappij biedt hem, maar ook Gerrie van der Klei, Perry Dossett en de andere zanger-acteurs van 'You're the top', de mogelijkheid ditzelfde repertoire nogmaals op te nemen, maar dan in de studio en goed?

WILLEKE - DE MUSICAL (That's Entertainment P.M. 95012) is ook gevuld met bestaand liedrepertoire ingepast in een gedramatiseerd verhaal over het privé- en muziekleven van ons 'nationale symbool' Willeke Alberti. De musical vond ik sympathiek, bovenal door het spel van de beide hoofdrollen: Frits Lambrechts (als vader Alberti) en Joke de Kruijf (als Willeke). De cd is echter een wat brokkelige aaneenschakeling van verschillende fragmenten. Het cd-boekje geeft een korte toelichting bij elk liedje, waardoor het verhaal tenminste overzichtelijk blijkt. Maar was ik in de musical zelf geroerd door het spel en de samenzang van De Kruijf en Lambrechts en door sommige verrassende arrangementen van Edwin Schimscheimer, bij het beluisteren van de cd komt die emotie geen moment over. Twee liedjes zijn als 'bonustrack' toegevoegd; studio-opnamen die veel beter en interessanter overkomen dan in de zaalregistratie.

De musical MY FAIR LADY (Phonogram 526.480) heeft, in tegenstelling tot de andere musicals, veel minder te lijden onder het feit dat de cd live is opgenomen. MY FAIR LADY is een muzikaal toneelstuk, met slechts enkele spectaculaire shownummers, zodat de spelers zich in hun zangpartijen niet of amper hoeven te forceren. Maar omdat duidelijk hoorbaar is dat de cd achteraf in de studio muzikaal en zangtechnisch is 'bijgekleurd', onder meer met behulp van een groot studio-orkest, rijst ook hier de vraag waarom niet gewoon gekozen is voor een studioproduktie. 'My Fair Lady' ging in oktober 1994 in première, precies dertig jaar na de beroemde eerste versie ervan, met Wim Sonneveld, Margriet de Groot en Johan Kaart in de hoofdrollen. De toenmalige liedvertaler Seth Gaaikema moderniseerde voor deze tweede editie het script, waardoor de musical veel aan kracht en vaart won en zelfs een nieuw slot kreeg. Klassieke liedteksten als 'Als het effe kan', 'Het Spaanse graan' en 'Ik voel opeens dat ik haar mis', ook alle op de cd terug te vinden, bleven ongewijzigd. Wel kregen zij een nieuwe muzikale jas van arrangeur Harry van Hoof. Produktie en cd-opname bvewijzen dat die net zo gegoten zit als de invulling van het nieuwe hoofdroldriemanschap, door Paul van Vliet (als Higgins), Vera Mann en Piet Bambergen (als Eliza Doolittle en haar vader).

Wèl in de studio opgenomen: SUSKE & WISKE (Polydor 523.876). Deze Vlaamse familievoorstelling toert tot eind 1995 door Nederland. De cd bevat alle liedjes uit die musical, waarvan zij overigens de zwakste schakel vormen. Het is, tekstueel en muzikaal, dan ook allerminst hoogstaand repertoire, al winnen deze liedjes stuk voor stuk aan kracht door de goede studio-opnamen ervan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden