'Musea zijn voor ouderen, en dus ontzettend saai'

“Musea zijn gaar”, zegt Micheal (17). Hij zit in Amsterdam op school, in 4 mavo. “Ja, ze zijn saai en vervelend. En je mag er nooit iets aanraken”, valt zijn klasgenoot Othman (16) hem bij. Toch is naar een museum gaan leuker dan les hebben, vinden de jongens. “Je kunt er lachen met de klas, en lekker kletsen.”

Scholieren moeten meer cultuur meekrijgen op school, vinden ze bij de ministeries van cultuur en onderwijs. Dus moeten leerlingen vaker naar musea, toneelstukken en klassieke muziekuitvoeringen. Want kunst vind je niet zomaar leuk, dat moet je leren waarderen. Dat zegt staatssecretaris Van der Ploeg, die in de regering cultuurbeleid doet.

Bianca (15) uit Sliedrecht vindt het écht leuk om naar het museum te gaan. “Ik heb alle boeken van Thea Beckman gelezen. In musea zie je schilderijen uit die tijd. Heel interessant.” Ze is een uitzondering in haar 4 vwo klas, zegt ze: toen ze afgelopen schooljaar met de klas naar het Joods Historisch museum gingen, liep iedereen te klieren. “Ze willen alleen maar plaatjes kijken en zo snel mogelijk de stad in, om te winkelen. Zelf was ik liever langer in het museum gebleven”, vertelt Bianca. “Scholen moeten meer tijd aan cultuur besteden, want het is belangrijk voor je ontwikkeling. En het lijkt me ook leuker om met leeftijdsgenoten over deze dingen te praten, in plaats van met mijn ouders.”

Bij Irene (16) op school gaan ze wel vaak naar musea, maar ze vindt het meestal maar saai. Ze zit in de vijfde van het gymnasium, in Amsterdam. Als er opdrachten gedaan moeten worden, wisselen de leerlingen antwoorden uit om snel klaar te zijn. Laatst is ze naar het Groninger museum geweest, een verzameling kunst die tentoongesteld staat in een gebouw, dat zelf ook een kunststuk is. Dat vond ze wel leuk: “Dat is tenminste niet zo'n saai bruin museum”.

“Of het leuk is om naar een museum te gaan, ligt eraan hoe de leraar het aanpakt. Als je iets weet van een schilder is het veel leuker. Het scheelt ook of je het van huis uit meekrijgt. Dat maakt het veel makkelijker”, meent Charissa (16), ook uit 5 gym. Met haar ouders ging ze in vakanties altijd naar musea. Toch gaat ze op zaterdag geen schilderijen bekijken: ze ligt liever met een tijdschrift op de bank.

Klassieke muziek luistert ze wel in haar vrije tijd, maar het duurde een tijdje voor ze dat ging waarderen. “Ik vond het altijd vreselijk als m'n ouders het draaiden. Nu heb ik het wat vaker gehoord en nu vind ik het mooi.”

Het zou goed zijn om met school naar klassieke muziek- en toneeluitvoeringen te gaan, vinden de gymnasiasten. “Maar je moet het niet opdringen. Dan krijgen ze er alleen maar een grotere hekel aan. Dat is hartstikke zinloos”, zegt Bart (16). Zelf vindt hij die dingen wel mooi.

Musea moeten toegankelijker worden, meent Senne (16), zodat scholieren er eerder naartoe gaan. “Ze moeten makkelijkere tekstjes bij schilderijen zetten, zodat je het beter kunt begrijpen. Nu zijn musea echt voor ouderen, en dus ontzettend saai.”

Irene is het eens met de nieuwe plannen van het ministerie: ze vindt zelfs dat cultuur een vast onderdeel van de lessen moet worden, net als gymnastiek. “Sport is ook verplicht, terwijl er genoeg mensen zijn die dat niet aanspreekt. Het ene is lichamelijke opvoeding, het andere is culturele opvoeding.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden