Multi Media: Colorful Radio, zender van de integratie

Marginaal of succesvol? Er zijn legio multiculturele initiatieven in medialand. Slechts weinige zijn succesvol. Waarom? Vandaag: Colorful Radio, het enige landelijke, commerciële mutliculti-station.

Hoeveel luisteraars hij precies heeft? Tja, dat wordt gissen. Maar het zijn er veel, weet Martin Bosma, directeur van radiostation Colorful Radio. En waag het niet zijn station allochtonenzender te noemen. ,,Dat zijn we nadrukkelijk niet: we zijn multicultureel.'

Colorful Radio, dat uitzendt vanaf een bedrijfsterrein in Amsterdam-Osdorp, is in vrijwel geheel Nederland via de kabel te ontvangen. Het commerciële muziekstation, eigendom van de flamboyante Amsterdamse vastgoedmagnaat Erik de Vlieger, zendt nu twee jaar uit en mikt met r & b, latin en soul op autochtone Nederlanders, maar óók op Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen.

Toch dendert de ene na de andere zonnige Cariben-hit uit de luidspreker bij Colorful. Marokkaanse klanken hoor je er bijvoorbeeld zelden. Want, verklaart Bosma: ,,We spelen in op onze gehele doelgroep'.

De zender bruist van de ideeen. Op vijf augustus is het bij Colorful bijvoorbeeld 'Black Hair Day'. Dan komt de kapper van Aron Winter in de studio. ,,Haar is een groot ding in de zwarte gemeenschap', weet Bosma.

Een vetpot is het in elk geval niet. Het pand dat Colorful huisvest, samen met de tijdschriftenuitgeverij NTG -ook eigendom van De Vlieger- oogt verwaarloosd. De studio is eenvoudig, van vette salarissen is geen sprake. De zender ontbreekt in het voor adverteerders zo belangrijke luisteronderzoek van Intomart/CLO. Bosma: ,,Dat onderzoek kost jaarlijks 45000 euro. En wat krijg je daarvoor? Intomart kent drie Turken en twee Marokkanen. Dan kan ik je zo de uitslag voorspellen: nul komma nul.' Terwijl de werkelijkheid natuurlijk anders is. Stapels mail kreeg Colorful toen het onlangs het Tumba-festival rechtstreeks vanaf de Antillen uitzond. ,,De hele Antilliaanse gemeenschap luisterde.' Vorige week nog stond de directeur hoogstpersoonlijk flyers uit te delen op het North Sea Jazz Festival. Om liefhebbers te wijzen op het programma 'Jacuzzi-Jazz', 'savonds laat bij Colorful. ,,Veel mensen kenden dat programma al.'

Toch jammer, die ontbrekende luistercijfers. Bijvoorbeeld omdat de overheid ook kijkt naar die cijfers bij het toebedelen van felbegeerde FM- of AM-frequenties die zijn vrijgekomen door de recente herindeling van de ether. Colorful zou met zo'n frequentie ook op 'favoriete luisterplekken' als de auto, boot of camping te horen zijn. ,,Willen we overleven, dan hebben we zo'n frequentie echt nodig', analyseert Bosma de situatie. Maar de directeur is hoopvol. Want concurrent Radio Nationaal, de Nederlandstalige zender die ook een frequentie wil, doet het slecht, meent Bosma. ,,Dat station is ons vorig jaar te koop aangeboden. Ik heb toen de boeken ingezien. Daar stond echt niks in.' Bovendien wil De Vlieger deelnemen aan de aangekondigde veiling van FM-frequenties.

Een andere 'uitdaging' voor Colorful is de nakende concurrentie van 'G4', een gesubsidieerde minderhedenzender voor de vier grote steden. ,,Ik ben niet bang voor hun programmering, wel voor hun concurrentie op de advertentiemarkt', zegt Bosma. ,,Zij zijn toch ook interessant voor McDonald's of Nike. Dankzij de subsidie kunnen zij onder de markttarieven duiken.' Bovendien krijgt 'G4' gratis vier FM-frequenties. Heel oneerlijk dus. Bosma: ,,En in ruil voor twintig miljoen euro subsidie wil ik ook wel wat info, educatie en cultuur uitzenden'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden