'Mr. Selfridge' is meer dan een warenhuis

De NCRV heeft een neus voor Brits kwaliteitsdrama. Na 'Downton abbey' en 'Upstairs downstairs' kunnen we nu genieten van 'Mr. Selfridge'. We gaan, net als bij die vorige series, terug naar begin twintigste eeuw, met één belangrijk verschil: dit keer draait het niet om de aristocratie, maar om winkelpersoneel. Gewone mensen dus. De 'bovenlaag' is zo goed als afwezig, en dat is niet zo gek als we bedenken dat Harry Selfridge afkomstig is uit een land zonder aristocratie: de VS. Bovendien gelooft deze zakenman, vertolkt door de Amerikaanse acteur Jeremy Piven, in de gelijkheid van mensen.

Snel na de opening van zijn warenhuis Selfridges geeft hij ruim baan aan de suffragettes. De actievoersters voor vrouwenkiesrecht mogen bijeenkomen in het warenhuis-restaurant, want Selfridge wil meegaan met de moderne tijd. Maar hij is ook berekenend. De leidster van de suffragettes, Lady Loxley (Katherine Kelly), is spil van de society en heeft voor Selfridge een belangrijke investeerder geregeld.

Zijn opportunisme is grenzeloos. Hij laat zijn minnares, revuester Ellen Love, als een baksteen vallen, wanneer hij de wereldberoemde danseres Anna Pavlova kan strikken voor een bezoek aan zijn warenhuis. Selfridge is geen heilige, en dat maakt hem voor de tv-kijker spannend. Hij gokt, gaat vreemd en maakt in dronkenschap brokken met z'n auto.

Maar bovenal is hij de belichaming van de Amerikaanse droom. Amerikaanser dan Selfridge kan een mens niet zijn: altijd energiek, optimistisch en opgeruimd. En steeds bereid tot grote zakelijke risico's. Dit laatste tot afgrijzen van zijn financiële man, de conservatieve mr. Crabb, een mooie, ingetogen rol van Ron Cook.

De tegenstelling in 'Mr. Selfridge' is niet zozeer die tussen boven- en onderlaag, maar tussen de Amerikaanse en Engelse cultuur. Selfridge ziet in zijn nieuwe vaderland winkels met tussenwanden, en koopwaar weggestopt in laadjes en kastjes. Weg ermee. Zijn warenhuis moet bestaan uit grote, open ruimten. Artikelen horen op de toonbank, zelfs make up, een product dat begin vorige eeuw alleen werd gebruikt door 'vrouwen van laag allooi'. Selfridge doet de Engelsen versteld staan: shoppen is voortaan fun.

Hij introduceert in het traditionele koninkrijk revolutionaire pr-methoden. Wanneer de Franse luchtvaartpionier Louis Blériot als eerste over het Kanaal vliegt, zorgt Selfridge ervoor dat hij met hem op de foto staat in alle kranten. Het vliegtuig wordt geëxposeerd in het warenhuis. Dat maakt de serie zo boeiend om naar te kijken: je ziet niet alleen hoe Selfridge het eerste moderne warenhuis van Groot-Brittannië opbouwt, het winkelpaleis staat tevens symbool voor de opkomst van een nieuwe tijd met suffragettes, vliegtuigen, marketting met celebrities, enz. Waarbij Selfridge niet zelden zelf die vernieuwingen aanzwengelt.

En dan hebben we het nog niet over alle (meestal ongelukkige) affaires van en tussen de verkopers, waarbij opvalt hoe gelaten ze elke nieuwe amoureuze tegenslag accepteren. Enige assertiviteit ontbreekt, zoals we dit weekend weer zagen bij miss Mardle. Jammer dat zaterdag al het slot is. Echter, liefhebbers kunnen uitwijken naar de Vlaamse tv, die drie delen achterloopt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden