Mozart kleurt Hündels herdersliefde fraai

AMSTERDAM - In de eerste twaalf dagen van de Concertgebouw/Robeco Zomerconcerten had programmeur Frits de Haen een aantal aantrekkelijke vocale elementen. Een serie die meteen Charlotte Margiono en Emma Kirkby afvuurt en daar een suite van fraaie zangers aan toevoegt, zo'n serie verdient een chapeau.

Het zomers muziekleven in Amsterdam hoeft niet meer afgunstig te kijken naar Londen met zijn wereldberoemde Prom-concerten, want wat er zich tot nu op het Concertgebouw-podium afspeelde, zorgde voor veel 'zon' op de onzomerse avonden. Boven de hoofden van de bezoekers vindt er bovendien een spannend changement plaats: het is verbluffend hoe de restaurateurs van de grote zaal het oude, beige-kleurige plafond met zijn strakke kaders en hangende bloempot in het midden van iedere cassette, omtoveren. Versierde randen en pegeltjes omkransen een centrale versiering van klassieke bladmotieven. De bloempotten zijn bloemkolen geworden, zo grapt het personeel van de kunsttempel.

Heeft dat invloed op de akoestiek? Tot nu heb ik er niets van gemerkt. De volle klank van een symfonie-orkest met ronde kwaliteit als het Radio Filharmonisch leefde vorig week even spontaan als de gedetailleerd en bijkans fluisterend gezongen aria's uit een herdersspel van Hündel, afgelopen zaterdagavond. Met diens 'Acis und Galatea' schitterde een ensemble onder leiding van Ton Koopman in een driedaags Mozart-festival.

Inderdaad: Hündel in Mozart-verpakking. Mozart bewerkte niet alleen diens 'Acis and Galathea', maar ook de destijds al befaamde 'Messiah'. Mozart koesterde overigens ook diepe bewondering voor Bach, voor diens fuga-kunst, maar diens Matthaüs Passion voorzag hij niet van een nieuwere instrumentatie.

Ton Koopman zag er geen probleem in om de Hündel-in-verrijkte-Mozartklank op het programma te zetten. Met de wat grotere bezetting van het Radio Kamerorkest bereikte Koopman toch een rijk en doorzichtig klankbeeld dat vaak gekenmerkt werd door juist die klarinetten die de melodische vloeiing van Hündels muziek versterkten. Door die kwaliteit moet Mozart verliefd zijn geraakt op Hündel dat hij zijn kostbare tijd in 1788 besteedde aan het arrangeren.

De schittering van diens aria's werd prachtig uitgedrukt door de Duitse sopraan Sibylla Rubens als Galatea, de Engelse tenor Jeremy Ovenden als Acis (een smeltend liefdespaar) en de Engelse tenor Paul Agnew als waarschuwende herder Damon. Ultieme schoonheid stroomde er uit zijn 'Bedenk' doch, o Schüfer, wie flüchtig das Glück ist'. Dat geluk wordt bedreigd door de brute reus Polyphem waar de Duitse bas Markus Marquardt stevig gestalte aan gaf. Op 7 augustus tussen 11 en 13 uur op radio 4 te beluisteren.

In de komende weken overheerst het symfonische element. Vanavond het geweldige orkest van Lille onder leiding van Jean-Claude Casadesus met Beethoven en Saint-Saëns; dinsdag de Deutsche Kammerphilharmonie met een Mendelssohn-avond, met Frank Peter Zimmermann als solist. Woensdag en donderdag viert pianiste Bella Davidovitsj haar zeventigste verjaardag met een keur aan musici en composities. En vrijdag het eerste jazz-nachtconcert (23.30 uur) met onder meer Greetje Kauffeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden