MovieZone, 'een shot voor je soul'

Van onze kunstredactie AMSTERDAM - 'Voor maar zeven piek begint je weekend met een shot voor je heart, je soul en je mind. MovieZone.

Het nieuwe geestverruimende middel'. Door de taal van jongeren te spreken probeert MovieZone de jeugd bij de commerciële bioscopen weg te kapen en naar de filmtheaters te lokken. Vanaf deze week kunnen jongeren iedere vrijdagmiddag voor een gereduceerde prijs naar een artfilm. Henk Camping, directeur van filmtheater 't Hoogt in Utrecht, heeft het initiatief genomen voor MovieZone, waaraan twaalf filmhuizen in elf grote steden deelnemen. Jongeren onder de 25 jaar betalen zeven gulden voor een kaartje en met een CJP-pas kost het maar vijf gulden.

Niet alleen de prijs van het kaartje is aangepast. Camping: “Wij moeten onze eigen drempels slechten. Jongeren zien filmtheaters vaak als saai en elitair en ze zijn onbekend met de films die wij vertonen. Door de jeugd in hun eigen taal en via hun eigen media aan te spreken hopen we hen te interesseren voor de kwalitatief betere films.”

Informatie over MovieZone staat bijvoorbeeld in het tijdschrift Webber en op de website van het CJP. Camping: “We vertonen de films expres op vrijdagmiddag zodat de jonge mensen niet in een publiek van dertigers terechtkomen. Dat schrikt ze af.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden