Moviesthatmatter13maart

Hoe ben je in de jury van de ’A matter of act award’ terechtgekomen?

„Ik ben als actrice betrokken geweest bij films die verhalen over oorlog en schending van mensenrechten. Zoals ’Wit Licht’, over kindsoldaten en een nieuwe film, ’Ceasefire’, die zich afspeelt in Irak 2004. Beide films worden vertoond tijdens het festival. Het heeft me altijd aangetrokken in film dat het medium verre, vreemde werelden dichtbij brengt. Vroeger hadden we niet zo’n levendig beeld van wat er gebeurt in de wereld. Film kan een machtsmiddel zijn op plekken waar mensen machteloos zijn tegenover geweld of onrecht. Het bestaan van die beelden schept een verantwoordelijkheid. Doen alsof het niet bestaat, kan niet meer. Het festival is een podium voor die films.”

Veel acteurs zetten zich tegenwoordig in voor (politieke) goede doelen. Hoort dat bij de baan?

„Ik vind het heel goed dat bekende of gerespecteerde mensen hun zichtbaarheid of status in de media aanwenden voor iets wat ze belangrijk vinden, iets wat aandacht nodig heeft, maar niet populair is. Ik denk dat het op de plekken waar mensen dat ook echt vanuit hun hart doen, het ook voor beweging kan zorgen. Maar nee, het hoort er niet bij. Het is wel ’hip’, maar dat is weer een ander verhaal.

„Ik wil met mijn inzet bij Movies That Matter vooral mensen laten weten dat dit festival bestaat, ze uitnodigen om hun blik op de wereld te verbreden. Als mensen hun leven in de waagschaal leggen om een film te maken, is het minste dat wij kunnen doen de films bekijken.”

Heb je voorkeur voor politieke films?

„Toen ik net van de toneelschool kwam hoopte ik dat we met film en toneel de wereld konden verbeteren. Maar zo makkelijk gaat dat niet. Ik denk wel dat mijn liefde voor waar gebeurde verhalen en levensverhalen daar vandaan komt; je kunt leren van andermans leven, van een andere tijd en plaats. Het draagt ook bij aan de spanning als iets echt is gebeurd. Ik lever graag een bijdrage aan een film die vragen stelt, die een politiek, maatschappelijk of menselijk dilemma uitdiept, iets blootlegt. Maar het is geen streven of vereiste. Sterker nog, als ik bij het ontbijt via alle media, apps en twitters lees wat er in de wereld die nacht allemaal mis of kapot is gegaan ben ik eerder op zoek naar comic-relief. Ik ben nu minstens zo overtuigd van het belang van sprookjes, romantiek, science fiction en meezing-musicals.”

Is het makkelijk om steeds verschillende rollen te vinden?

„Nee, dat is niet makkelijk. Het is een kwestie van geluk en van durven kiezen. Je kunt achter elkaar vijf keer een moeder of een advocaat spelen die allemaal om andere redenen interessant zijn. En soms is het ook belangrijk ’nee’ te zeggen wanneer je voelt dat je jezelf herhaalt, of wanneer je een ander deel van jezelf wilt ontwikkelen. Na ’Ceasefire’ en ’Wit Licht’ – in beide speel ik een medewerker van een niet-gouvernementele organisatie – moet het verhaal wel een nieuwe uitdaging bieden. Een luxeprobleem, maar als het je gegeven is te kiezen dan moet je ook proberen dat goed te doen.”

Wat trok je aan in ’Ceasefire’?

„De regisseur Lancelot van Naso vroeg me nadat hij me had gezien in ’Rosenstrasse’ van Margarethe von Trotta. Hij had uitgebreid research gedaan en werkte samen met oorlogsreporters die in Irak waren ingekwartierd. Het verhaal is gebaseerd op ware feiten. Toen Falloedja in 2004 werd belegerd door de Amerikanen heeft een transport met medicijnen echt plaatsgevonden. De rol van de journalist intrigeerde me. Altruïsme versus carrière, risico versus een primeur. En de discrepantie tussen de items van enkele seconden die we zien op het nieuws en wat er echt gaande is. Het verhaal velt geen oordeel maar wil laten zien wat de dagelijkse realiteit is van deze mensen ter plaatse. Het is niet zwart-wit. Waar het verhaal voor mij vooral over gaat is dat goed en kwaad niet absoluut zijn. Een juiste beslissing heeft niet altijd alleen maar goede gevolgen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden