'Motivatie? Laat me niet lachen'

Hoe organiseer ik een succesvol evenement. Die vraag stond deze week centraal tijdens een symposium in het Eindhovense PSV-stadion. Zo'n honderd aanwezigen, de meesten afkomstig uit de wereld van de reclame, PR, toerisme en horeca, luisterden naar diverse deskundigen die spraken over onder meer sponsoring, een goede planning, en ook over: de (eventuele) meerwaarde van het uitnodigen van beroemde persoonlijkheden.

Wie zijn dat? "Mensen die binnen een brede laag van de bevolking bekend zijn" , definieerde een van de sprekers. Gelukkig, voor een goed begrip van de symposium-bezoekers, had de organisatie een levend exemplaar in huis gehaald: Barry Hughes.

Zo druk heeft deze trainer annex zangkunstenaar het tegenwoordig met klussen als het toespreken van captains of industry, managers en andere bonzen, dat hij aan het trainen van voetballers niet meer toekomt. Met Hughes, die eind jaren zestig vanuit Engeland als voetballer naar Blauw-Wit kwam, kun je gegarandeerd lachen, maar komt er ook een zinnig bedrijfsadvies uit? Zeker: 'Doe de dingen precies andersom dan een voetbalclub en u boekt als ondernemer zeker succes.'

"Football is een bedrijf met elk weekend een produkt. Toen ik voetbalde zaten de stadions nog overal vol. Nu zijn er clubs die hebben nog niet eens genoeg klanten voor een 'wave'. Neem Haarlem: die club heeft meer bestuursleden dan klanten." De clubs vergeten de klanten op de tribune en dat is dodelijk, zei Hughes.

Hij roemde PSV om het klantvriendelijke stadion, maar veegde die club even later de mantel uit vanwege de zwalkende leiding. En PSV niet alleen: "Hoe hoger je komt in de voetbalorganisatie, hoe dommer! Het is mij een raadsel. Iedereen kan voorzitter van een voetbalclub worden. Mensen die niet eens weten dat er lucht in een bal zit..."

De klant is in de war, meende Hughes. "In Nederland besluit de NS, of een burgemeester of een wedstrijd doorgaat. Daar moet je in Engeland mee aankomen! Als dat zo doorgaat... Straks belt iemand de KNVB op als hij wil weten hoe laat de trein naar Groningen vertrekt..."

Het succes van een bedrijf hangt af van de (uitstraling) van de leiding. PSV-trainer Westerhof? "Altijd maar praten, praten, praten. Zoveel dat de communicatie in het team nog nooit zo slecht is geweest."

Romario? "Die zouden ze eens een overall moeten aantrekken en bij Philips aan de lopende band moeten zetten. Om zeven uur inklokken en precies een half uur koffiepauze. Tot de zoemer gaat."

Motivatie? "Laat me niet lachen! Gasten met zulke kapitale salarissen... Moet je die voor de wedstrijd nog zeggen dat ze moeten winnen..?" Lachen? "Dat is heel belangrijk in een organisatie. Bij PSV lachen ze niet. Toch jammer dat er hier niemand van de leiding aanwezig is" , aldus de toekomstige trainer van PSV, die zijn bedrijfsadviezen afsloot met een mop over de paus.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden