'Moslims aan de deur'Arabische Wereldzending ziet na 25 jaar veel missie in Europa

AMSTERDAM - De Arabische Wereldzending, die dit jaar 25 jaar bestaat, zou zichzelf graag opheffen. Maar zij acht haar taak nog niet volbracht. De organisatie rust niet voordat alle Arabische moslims met het Evangelie zijn bereikt. Bovendien zijn de kerken nog niet voldoende in staat om bekeerde moslims op te vangen, schrijft directeur Bert de Ruiter.

De Ruiter noemt de AWZ een noodzakelijk kwaad. Vooral in Europa met zijn meer dan vijf miljoen Arabisch sprekende moslims is nog veel werk. Daarom komt er nu een Europees regiokantoor in Amsterdam en De Ruiter gaat deze nieuwe loot aan de AWZ-stam vanaf september leiden.

Voorzitter J. van der Steen kan niet zeggen hoeveel moslims de AWZ in de loop der jaren heeft bekeerd. Hij vreest dat vooralsnog het aantal Nederlanders dat moslim wordt, groter is dan het aantal dat de weg omgekeerd aflegt. “Triest, maar waar.”

Volgens Van der Steen is de populariteit van de islam onder Nederlanders te verklaren uit de moeite die mensen in deze 'losgeslagen maatschappij' hebben om zich van iemand afhankelijk te maken. “Het christendom leert dat Jezus de enige manier is om met God in het reine te komen. De islam zegt dat Allah het wel goed met je zal maken als je je aan de Vijf Zuilen houdt. Daar kun je het dus zelf doen.”

De AWZ is de Nederlandse vestiging van de North Africa Mission (NAM), al opgericht in 1881 in Engeland ontstond. Aanvankelijk zag de AWZ het als haar enige taak de Nederlandse zendelingen voor de NAM te ondersteunen. Nog steeds zendt de AWZ zendingswerkers uit naar het Midden-Oosten, maar ook Europa is nu een belangrijk zendingsveld. “De moslims staan aan onze deur”, is de alarmerende boodschap van het jubileumboekje bij 25 jaar AWZ. Op dit moment werken er in Europa ongeveer 50 mensen namens de AWZ; een honderdtal groepen bidt regelmatig voor partnersteden in het Midden-Oosten.

Met een begroting van grofweg een ton, geheel door giften bijeengebracht, kan de AWZ minder doen dan ze zou willen. “Voor ons werk is nogal wat mankracht nodig”, aldus Van der Steen. “We werken vooral met persoonlijke contacten. Velen die voor ons werken zorgen zelf voor hun financiële support.”

Bekeerde moslims krijgen volgens Van der Steen veel tegenwerking vanuit hun oude omgeving. “Ze worden door hun vroegere geloofsgenoten gediscrimineerd en uit hun familie gegooid.” Hij vindt het een taak van de kerken deze mensen te steunen. “De meeste kerken willen echter liever een goede relatie met de islam”, klaagt hij. Een dialoog met de islam, zoals de Raad van kerken voorstaat, vindt Van der Steen best. “Als dat maar niet betekent constant water bij de wijn doen om de ander te plezieren. De kerken schuiven te gemakkelijk hun zekerheden aan de kant.”

Voorzitter E. Ates van de Turks-Islamitische culturele federatie wil niet veel woorden vuil maken aan de afwijzende reactie van moslims op hun bekeerde geloofsgenoten. “Dat heeft geen religieuze of politieke grond. Bekering tot het christendom ligt voor moslims emotioneel heel moeilijk.”

Zeker gezien de gebeurtenissen in Bosnië voelen moslims in Nederland zich onveilig, meent Ates. Ze krijgen de neiging om de christelijke wereld als de grote boosdoener te zien. “In zo'n woelige situatie kun je geen rozentuin verwachten.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden