Opinie

Moslim, haal de banden aan met de buren

null Beeld ap
Beeld ap

Het is weer Kerstmis. De periode waarin de geboorte van Christus wordt herdacht. Voor vele moslims is het niet alleen een tijd waarop zij zich afvragen of ze een kerstboom moeten plaatsen.

Ze vragen zich ook af hoe ze zich moeten opstellen tegenover hun christelijke medegelovigen. Want tussen christendom en islam vormt de status van Jezus het traditionele twistpunt.

God roept ons in de Koran op om het geloof en de rituelen van andere volkeren te respecteren en niet te vervallen in spot en belediging, hoezeer wij ook theologisch een andere mening toegedaan zouden zijn.

Kerst is voor moslims een ideale tijd om de banden met buren aan te halen. Om met hen te spreken over het christelijke en het islamitische geloof, zonder pogingen elkaar te bekeren. De Koran roept op de aandacht te richten op het verbindende element: God zelf.

Moslims en christenen hoeven geen theologisch compromis te vinden als de weg van respect bewandeld wordt. Vrijheid van godsdienst is een groot goed. Andersgelovigen hoeven niet in Allah te geloven, laat staan dat moslims andersgelovigen moeten bekeren tot de islam. In een wereld waarin conflicten hand over hand toenemen moeten juist moslims zich opstellen als bruggenbouwers. Zij moeten streven naar bevordering van vertrouwen.

De sleutel van een van de belangrijkste heiligdommen in het christendom, de Heilige Grafkerk in Jeruzalem, is door de eeuwen heen, tot op heden, in handen van een islamitische familie. Voor moslims een voorbeeld om na te volgen. Laten we tijdens de Kerstdagen, maar ook daarna, uitdragen dat er maar één manier is om met medemensen om te gaan: Geloven in samenleven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden