Review

Morele scheidslijnen zoek bij zwalkend modern gezin

Regie: Joachim Lafosse. Met Isabelle Huppert, Jeremy en François Renier. In 4 filmtheaters.

Het moderne gezin ligt binnen en buiten de cinema onder vuur de laatste tijd, maar in de Waalse film ’Nue Propriété’ is de kritiek zo subtiel en tegelijk confronterend dat felle kroeggesprekken achteraf onontkoombaar lijken.

’Op het bewaren van grenzen!’, is het ferme motto dat regisseur Joachim Lafosse aan zijn derde speelfilm vooraf laat gaan. Helemaal overbodig is die geschreven tekst niet, het zou je best kunnen ontgaan dat de regisseur het daarom te doen is. In zijn subtiliteit schuilt ook het controversiële karakter van deze film. Klopt het wel wat Lafosse hier wil beweren? Schuilt het drama van dit gezin in het gebrek aan grenzen?

In ’Nue Propriété’ speelt Isabelle Huppert een gescheiden moeder van twee zoons (mooi gespeeld door de broers Renier) die nog thuis wonen. Deze Pascale wil het pand verkopen om ergens anders een hotel te beginnen met haar nieuwe vriend, de buurman. Haar luie zoons, twintigers, willen dat niet. Ze willen de oude boerderij behouden en ze willen ook niet weg. Ze krijgen steun van hun vader die met zijn nieuwe vriendin en baby ergens anders woont.

Ziedaar het conflict, weinig dramatisch, maar het zijn de details van het samenleven die gaan steken in ’Nue Propriété’. Lafosse en zijn acteurs bouwen dit disfunctionele gezin zeer fraai uit kleine steentjes ongemak en chaos op. Het begint al in de eerste scène waarin Pascale (Huppert) een onderjurkje past en haar jongste zoon erbij roept om het te keuren. Als een jong meisje draait de moeder voor de spiegel haar heupen heen en weer, de lippen keurend naar binnen, de jongeman hangt onverschillig tegen de deurpost. Haar vriend, denk je dan nog. De volgende scène staat de oudste zoon Thierry zijn tanden te poetsen terwijl moeder achter hem naakt onder de douche staat. De wc-deur blijft open terwijl ze gaat plassen.

„Het is één grote zolder”, zo kenschetste Lafosse het moderne gezin in een interview. „Er is geen begrenzing meer van ruimte.” Desinteresse gemaskeerd als openheid; harmonie alleen in schijn, maak je op uit zijn film. Confrontaties gaat Pascale liever uit de weg. Zoals we dat van de schitterende Huppert gewend zijn, toont die lafheid zich niet in woorden maar in mimiek en motoriek.

Zie hoe ze bij belangrijke gesprekken met haar zoons haar hoofd in een hand laat rusten. Iel oogt ze, en bij voorbaat verslagen. De oudste zoon scheldt haar ongestraft uit voor alles wat zijn afwezige vader hem verboden zou moeten hebben.

De kracht van ’Nue Propriété’ toont zich in hoe je op gegeven moment alles in deze op implosie afstevende familie in datzelfde perspectief gaat zien. Dat moeder en jongste zoon tegen elkaar aan hangend tv kijken. Dat de zonen stoeien alsof ze nog pubers zijn. De wijze waarop de oudste zoon gulzig zijn meisje grijpt. En toch. Klopt het wel? Is het probleem een gebrek aan gezag, een slecht verlopen scheiding, die ’grote zolder’; dat alles samen? Stof genoeg voor een goed familiegesprek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden